English

Istoty Nocy. Kino brytyjskie w programie 25. MFF BNP Paribas Nowe Horyzonty

20/03/25
Jubileusz, reż. Derek Jarman
Taką misję rozumiemy! Młode Horyzonty czekają na zgłoszenia „Jak zostałam perliczką” w reżyserii Rungano Nyoni od dziś w kinach

Ciemno już, zgasły wszystkie światła – wzorcowa kinowa sytuacja. Do tak przygotowanej sali projekcyjnej już w lipcu wkroczą postaci, które po zmroku porzucają konwenanse, rozrywają krępujące więzy społecznych nakazów, uwalniają się od wszystkiego, co zrobić należy i swobodnie, często w rytm muzyki, kroczą własnymi drogami. 

Prezentujemy Istoty Nocy – sekcję kina brytyjskiego, skupioną wokół życia nocnego, która zagości w programie 25. MFF BNP Paribas Nowe Horyzonty (17-27 lipca we Wrocławiu, 17 lipca-3 sierpnia online). Na Wyspy podróżujemy dzięki wsparciu British Council Polska w ramach projektu UK/Poland Season 2025. Program przygotowany jest we współpracy z Live Cinema UK.

Aby dołączyć do nocnych istot i doświadczyć (na ekranie) nocnego życia, najlepiej zaopatrzyć się w festiwalowy karnet – tym bardziej, że dzięki filmowej karcie Visa od BNP Paribas można kupić go ze specjalną zniżką.

Kup karnet

Czytaj więcej o karnetach

Noc nadchodzi długa

„Istoty Nocy to historia tanecznych rewolucji i hedonistycznych spotkań, klubowych wspólnot i samotnych eskapad. To zbiór nieprzespanych nocy filmowych awanturników i samotników, którzy zmienili oblicze Wielkiej Brytanii w ciągu ostatniego półwiecza, a także refleksja nad tym, jak życie nocne przestało być jedynie formą rozrywki czy sposobem spędzania wolnego czasu – stało się laboratorium eksperymentalnych pomysłów, które promieniowały na sztukę, modę, styl życia, wygląd miast i relacje między ludźmi” – pisze o sekcji jej kuratorka i dyrektorka artystyczna festiwalu, Ewa Szabłowska.

Czytaj tekst kuratorski

W zestawie znalazły się filmy nakręcone od końca lat 70., które rejestrują życie Brytyjczyków po zmierzchu – gdy pracują w hotelowym lobby, poddają swoje ciała rave’owemu szałowi czy bujają się do reggae. W tych surowych, estetycznie różnorodnych portretach ujawnia się wszystko to, co chciał wyplenić thatcheryzm – przyjemność, transgresja, różnorodność etniczna i klasowe rozwarstwienie. Od undergroundu muzycznego uchwyconego w filmie Babylon Franco Rosso, po pulsujące energią zakazanych piosenek imprezy w Beats Briana Welsha, podążymy tropem tych, którzy i które zrzucają maski i idą w noc.

W programie sekcji znalazły się m.in.:

  • Jubileusz (Jubilee), reż. Derek Jarman (1978)
  • Babylon, reż. Franco Rosso (1980)
  • Nocna zmiana (Nightshift), reż. Robina Rose (1981)
  • Młodzi, czarni, zbuntowani (Young Soul Rebels), reż. Isaac Julien (1991)
  • Nadzy (Naked), reż. Mike Leigh (1993)
  • Naga dusza (Under the Skin), reż. Carina Adler (1997)
  • Beats, reż. Brian Welsh (2019)

Wszystkie dobitnie udowadniają, że życie nocne obnaża plastyczność i wskazuje na możliwość przeobrażenia opresyjnego systemu w nowy porządek. W tym tkwiła – i nadal tkwi – jego rewolucyjna siła.

Rozwinięciem i kontynuacją sekcji Istoty Nocy, przygotowanej przez Ewę Szabłowską i Tomasza Żygo, będzie wystawa „Kurtyna w górę” w galerii BWA Studio, o której opowiemy wkrótce oraz festiwalowa playlista złożona z najlepszych kawałków ze wszystkich filmów cyklu do złapania na Spotify Nowych Horyzontów. Za współpracę dziękujemy również Lisie Brook z Live Cinema UK. Pełen program sekcji ogłosimy 2 lipca 2025. 


czytaj także
Dystrybucja Ale odlot. „Jak zostałam perliczką” i top 3 filmów z ptasim motywem 18/03/25
News Trampolina do kariery. Zgłoś swój film do Shortlisty 17/03/25
Nowe Horyzonty VOD Znikające klasyki: zobacz arcydzieła kina, zanim znikną z katalogu NH VOD 24/03/25
Wydarzenie „Wrócicie do siebie” w ramach Tygodnia Kina Hiszpańskiego 25/03/25

Newsletter

OK