English

Kontrowersyjnie? Dobrze. Podróż do źródeł Nowych Horyzontów

2 dni temu
Długie wakacje, reż. Johan van der Keuken
Wyśpij się dobrze! Lista rekomendowanych hoteli podczas Nowych Horyzontów Zgłoś swój projekt na Polish Days lub Studio Nowe Horyzonty+

Sposoby na szczęście u progu nowego tysiąclecia, nieuleczalna choroba jako punkt wyjścia do stworzenia niekonwencjonalnej kroniki życia, nieznośny, ale jednocześnie filmowo fascynujący ciężar samotności w wielkim mieście oraz śmiertelnie niebezpieczna nuda w prowincjonalnym miasteczku. Cztery różne tytuły, cztery różne tematy, ale łączy je wspólny motyw przewodni: każdy z tych filmów był gorąco dyskutowany i przyczynił się do budowy legendy Nowych Horyzontów. 

Prezentujemy kolejne dzieła z sekcji Filmy, które zostały? – wyjątkowego zbioru przygotowanego na jubileuszową edycję Międzynarodowego Festiwalu Filmowego BNP Paribas Nowe Horyzonty (17-27 lipca we Wrocławiu, do 3 sierpnia również online).

Powrót do źródeł

Z okazji 25. odsłony festiwalu, Roman Gutek – założyciel Nowych Horyzontów oraz Jakub Duszyński, który pełnił rolę dyrektora artystycznego podczas pierwszych edycji, postanowili wrócić do źródeł i przypomnieć na kinowych ekranach te tytuły, które jeszcze w Sanoku czy Cieszynie wywołały największe poruszenie, a często spotykały się z niezrozumieniem czy wręcz odrzuceniem (by po latach dołączyć do panteonu najważniejszych filmów budujących NH w początkach festiwalu). Jak zaznacza Roman Gutek: „Podczas pierwszych edycji tłumaczyliśmy we wprowadzeniach, dlaczego [konkretne tytuły] znalazły się w programie, dzieliliśmy się swoimi emocjami – i ludzie słuchali naszych emocji. Dziś festiwal, kino, widzowie są w innym miejscu. Bardzo jesteśmy ciekawi, jak te założycielskie dla nowohoryzontowego kanonu tytuły odnajdą się po latach”.

Podróż poprzez zebrane w tej sekcji filmy upłynie najlepiej i najkorzystniej dzięki festiwalowemu karnetowi – tym bardziej, że dzięki filmowej karcie Visa od BNP Paribas można kupić go ze specjalną zniżką.

Kup karnet

Czytaj więcej o karnetach

W trakcie tegorocznego festiwalu sprawdzimy zatem, jak po latach odczytane zostaną m.in.:

Międzynarodowe Centrum Szczęśliwych Ludzi (Lucky People Center International), reż. Erik Pauser, Johan Söderberg | 1998

Świat się zmieni: to wiemy na pewno. Jak zatem poradzić sobie z nadchodzącymi zmianami u progu 2000 roku? Jakie są recepty na szczęście? Twórcy Międzynarodowego Centrum… przez dwa lata krążyli po najróżniejszych zakątkach globu, wsłuchując się w głosy (często skrajnie) różnych ludzi: od buddystów, przez naukowców, po bankierów i aktorkę filmów erotycznych. Całość zaś ubrali w energiczną, teledyskową formę – jak na nowe tysiąclecie przystało.

Długie wakacje (De grote vakantie), reż. Johan van der Keuken | 2000

Wyrok: nieuleczalny rak. Dokumentalista Johan van der Keuken po usłyszeniu diagnozy postanawia wziąć dłuższy urlop, ale nie rozstaje się z kamerą. Wyrusza w podróż poprzez m.in. Katmandu, Burkinę Faso czy Mali, a z zarejestrowanych przez niego spotkań i sytuacji powstaje niezwykła opowieść o życiu; filmowa kronika, która powstała zarówno dla osób po naszej stronie świata, jak i list skierowany do odbiorców w zaświatach.

Uzak, reż. Nuri Bilge Ceylan | 2002

Skromne, a złote. Choć Nuri Bilge Ceylan miał na swoim koncie filmy nagradzane na festiwalach jeszcze przed Uzakiem, to właśnie tym tytułem potwierdził pozycję mistrza (trzy nagrody w Cannes). W Uzaku punkt wyjścia wydaje się skromny: oto codzienność pewnego fotografa, mieszkańca Istambułu, zostaje zakłócona przez przyjazd kuzyna z prowincji. To zdarzenie staje się jednak przyczynkiem do wnikliwej, poruszającej i precyzyjnie skonstruowanej historii o samotności w wielkim mieście; o zderzeniu dwóch perspektyw na świat, które rezonują daleko poza granicami Turcji.

Wielka ekstaza Roberta Carmichaela (The Great Ecstasy of Robert Carmichael), reż. Thomas Clay | 2005

Rzecz o banalności zła? Tak najłatwiej byłoby opisać pozornie ciche, ale jednocześnie wstrząsające dzieło Thomasa Claya. Tytułowy Robert Carmichael to niepozorny chłopak, mieszkaniec małego miasta portowego w Anglii. Nieco introwertyczny, przykładny uczeń, uzdolniony muzyk, stopniowo zaczyna przechodzić na ciemną stronę – brać narkotyki i zadawać się z niebezpiecznym towarzystwem. Jego droga przez kolejne kręgi zatracenia finalnie skutkuje wstrząsającą tragedią. Skąd te wybory? Co pchnęło go w takim kierunku? Thomas Clay nie daje łatwych odpowiedzi, ale stawia pytania, które do dziś świdrują w umysłach. Oglądaliście netflixowe Dojrzewanie? Clay zajrzał w mroczne zakątki umysłów brytyjskich nastolatków 20 lat przed tym serialowym hitem.

Więcej o już ujawnionych tytułach sekcji Filmy, które zostały? oraz o samym przeglądzie przeczytasz na naszej stronie.

Czytaj więcej

Na 25. Międzynarodowy Festiwal Filmowy BNP Paribas Nowe Horyzonty we Wrocławiu zapraszamy w dniach 17-27 lipca, zaś o tydzień dłużej, do 3 sierpnia, festiwal będzie można zaprosić do swojego domu – za sprawą jego wirtualnej odsłony. Pełny program wydarzenia ogłosimy 1 lipca.


czytaj także
Program Ujawniamy pierwsze tytuły z programu sekcji Lost Lost Lost 22/04/25
Nowe Horyzonty VOD Na krótko! Filmy Wajda Studio na Nowych Horyzontach VOD 18/04/25
Program Sztuka i rewolucja. Glauber Rocha bohaterem retrospektywy 17/04/25
Podkast Rozmawiamy o Międzynarodowym Konkursie Nowe Horyzonty 16/04/25

Newsletter

OK