English
Indeks Cykle Kalendarz

Koszmar za dnia

Nagisa Ōshima
Violence at Noon / Hakuchū no tōrima
Japonia 1966 / 99’
napisy: polskie i angielskie
uwaga: światła stroboskopowe
uwaga: światła stroboskopowe
uwaga: światła stroboskopowe
uwaga: światła stroboskopowe
uwaga: światła stroboskopowe
Pogrzeb słońca Rozprawka o japońskiej piosence erotycznej

Oparta na faktach historia seryjnego mordercy i gwałciciela, opowiedziana z perspektywy dwóch kobiet – ofiary, a później kochanki, a także jego żony. Ōshima opowiada o losach mężczyzny – znanego z nagłówków gazet jako „oprawca w samo południe” – używając wspomnień jego partnerek dotkniętych syndromem sztokholmskim. Za pomocą eliptycznej struktury tworzy nietypowy portret kryminalisty, biografię przemocy złożoną z flashbacków i pamięciowych przeskoków osób trzecich. Kamera pozostaje tu w klaustrofobicznej bliskości z ludzkim ciałem, ukazując za pomocą sugestywnego montażu zaangażowanie oprawcy, jak i lęk jego ofiar. Po raz pierwszy Ōshima tak wyraźnie odchodzi od obserwacji współczesnego miasta i zwraca się w stronę japońskiej prowincji, tworząc autorską wizję podwójnego samobójstwa (shinjū). Koszmar za dnia to też próba wiwisekcji tematów związanych z tożsamością oraz systemem klasowym, inicjująca poetykę cielesnej deprawacji, jaka zdominuje późniejszą twórczość Ōshimy.

Łukasz Mańkowski

Seanse

sb 20 lip, 10:00 knh 2
śr 24 lip, 10:00 knh 2
Masz karnet / akredytację. Przejdź do systemu rezerwacji

Metka

247 osób wybiera się na ten film. A Ty?
zapisana usuń metkę

Nagisa Ōshima

Jeden z najważniejszych japońskich twórców filmowych. Reżyser, scenarzysta, teoretyk kina. Urodził się w 1932 roku w Okayamie. Po ukończeniu politologii na Uniwersytecie w Kioto, znalazł pracę w jednym z ważniejszych studiów filmowych, Shochiku, gdzie był asystentem m.in. Masakiego Kobayashiego. Zanim zrealizował swój debiut Miasto nadziei i miłości w 1959 roku, był już cenionym krytykiem filmowym. W 1960 roku wyreżyserował aż trzy filmy, które rozpoczęły tzw. Nową Falę Shochiku, a obok Masahiro Shinody, Yoshishige Yoshidy i Shōheia Imamury stał się najważniejszym głosem młodego pokolenia, które później zostało określone mianem japońskiej Nowej Fali. Ōshima był twórcą radykalnym i politycznie zaangażowanym, jako jeden z niewielu komentował wydarzenia z frontu w Wietnamie, sytuację Koreańczyków w Japonii, czy kwestie kary śmierci. Nie pasował do studia komercyjnego – szybko odszedł z Shochiku. Założył własną firmę Sōzōsha, a swoje najważniejsze dzieła zrealizował we współpracy z Art Theatre Guild. Jako reżyser był aktywny przez cztery dekady, tworząc filmy także poza granicami Japonii. Był ikonoklastą kina japońskiego i niezwykle uważnym obserwatorem rzeczywistości, eksperymentatorem, filmowym socjologiem i filozofem. Zmarł w 2013 roku w wyniku zapalenia płuc. Miał 80 lat.

Filmografia

1960 Naga młodość / Seishun zankoku monogatari / Cruel Story of Youth

1960 Noc i mgła w Japonii / Night and Fog in Japan / Nihon no yoru to kiri

1960 Pogrzeb słońca / Taiyô no hakaba / The Sun’s Burial

1965 Rozkosz / Etsuraku / Pleasures of the Flesh

1966 Koszmar za dnia / Hakuchû no torima / Violence at Noon

1967 Rozprawka o japońskiej piosence erotycznej / Nihon shunka-kô / Sing a Song of Sex

1968 Śmierć przez powieszenie / Kôshikei / Death by Hanging

1969 Chłopiec / Shônen / Boy

1970 Po wojnie tokijskiej / Tôkyô sensô sengo hiwa / The Man Who Left His Will on Film

1976 Imperium zmysłów / Ai no korîda / In the Realm of Senses

1978 Imperium namiętności / Ai no bôrei / Empire of Passion

1982 Wesołych świąt, pułkowniku Lawrence / Merry Christmas, Mr. Lawrence

1986 Max, moja miłość / Max mon amour

1999 Tabu / Gohatto / Taboo

Twórcy

reżyseria Nagisa Ōshima
scenariusz Tsutomu Tamura, Taijun Takeda
zdjęcia Akira Takada
montaż Keiichi Uraoka
muzyka Hayashi Hikaru
obsada Kei Satō, Saeda Kawaguchi, Akiko Koyama, Fumio Watanabe, Rokkō Toura
producent Masayuki Nakajima
produkcja Sozosha
właściciel praw Shochiku
język japoński
barwa czarno-biały

Koszmar za dnia

Nagisa Ōshima

Twoja ocena 0/5