English
Indeks Cykle Kalendarz

Pogrzeb słońca

Nagisa Ōshima
The Sun’s Burial / Taiyō no hakaba
Japonia 1960 / 87’
napisy: polskie i angielskie
Noc i mgła w Japonii Koszmar za dnia

Kilka miesięcy po Nagiej młodości Ōshima zrealizował Pogrzeb słońca, swoisty rewers kontrowersyjnego wówczas hitu studia Shochiku. Zamiast w Tokio akcję osadził w pogrążonej w powojennym chaosie, industrialnej Osace – zniknęli protestujący studenci, a uciechy klasy biznesowej reżyser zastąpił codziennością lokalnych gangów. Wyparowała też wielkomiejskość, ponury portret biednych dzielnic zaskakuje pesymizmem, jakbyśmy nie byli już w Japonii, a na zgliszczach dystopijnej rzeczywistości. Tylko rysujący się na tle zachodzącego słońca zamek w Osace przypomina, że to wciąż Kraj Kwitnącej Wiśni. Na ów świat patrzymy oczami Hanako, modern girl i femme fatale w jednym, która dorabia przy nielegalnym obrocie krwią i nagabywaniu do pracy seksualnej, szukając okazji tam, gdzie tylko można. Pogrzeb słońca to kino noir z elementami poetyki kina yakuzowskiego, nasycone upałem i klaustrofobiczną atmosferą, kreujące Osakę na rządzącą się własnymi prawami miejską dżunglę, apatyczną i zwierzęcą jednocześnie.

Łukasz Mańkowski

Seanse

pt 19 lip, 16:00 knh 2
wt 23 lip, 10:00 knh 2
Masz karnet / akredytację. Przejdź do systemu rezerwacji

Metka

282 osób wybiera się na ten film. A Ty?
zapisana usuń metkę

Nagisa Ōshima

Jeden z najważniejszych japońskich twórców filmowych. Reżyser, scenarzysta, teoretyk kina. Urodził się w 1932 roku w Okayamie. Po ukończeniu politologii na Uniwersytecie w Kioto, znalazł pracę w jednym z ważniejszych studiów filmowych, Shochiku, gdzie był asystentem m.in. Masakiego Kobayashiego. Zanim zrealizował swój debiut Miasto nadziei i miłości w 1959 roku, był już cenionym krytykiem filmowym. W 1960 roku wyreżyserował aż trzy filmy, które rozpoczęły tzw. Nową Falę Shochiku, a obok Masahiro Shinody, Yoshishige Yoshidy i Shōheia Imamury stał się najważniejszym głosem młodego pokolenia, które później zostało określone mianem japońskiej Nowej Fali. Ōshima był twórcą radykalnym i politycznie zaangażowanym, jako jeden z niewielu komentował wydarzenia z frontu w Wietnamie, sytuację Koreańczyków w Japonii, czy kwestie kary śmierci. Nie pasował do studia komercyjnego – szybko odszedł z Shochiku. Założył własną firmę Sōzōsha, a swoje najważniejsze dzieła zrealizował we współpracy z Art Theatre Guild. Jako reżyser był aktywny przez cztery dekady, tworząc filmy także poza granicami Japonii. Był ikonoklastą kina japońskiego i niezwykle uważnym obserwatorem rzeczywistości, eksperymentatorem, filmowym socjologiem i filozofem. Zmarł w 2013 roku w wyniku zapalenia płuc. Miał 80 lat.

Filmografia

1960 Naga młodość / Seishun zankoku monogatari / Cruel Story of Youth

1960 Noc i mgła w Japonii / Night and Fog in Japan / Nihon no yoru to kiri

1960 Pogrzeb słońca / Taiyô no hakaba / The Sun’s Burial

1965 Rozkosz / Etsuraku / Pleasures of the Flesh

1966 Koszmar za dnia / Hakuchû no torima / Violence at Noon

1967 Rozprawka o japońskiej piosence erotycznej / Nihon shunka-kô / Sing a Song of Sex

1968 Śmierć przez powieszenie / Kôshikei / Death by Hanging

1969 Chłopiec / Shônen / Boy

1970 Po wojnie tokijskiej / Tôkyô sensô sengo hiwa / The Man Who Left His Will on Film

1976 Imperium zmysłów / Ai no korîda / In the Realm of Senses

1978 Imperium namiętności / Ai no bôrei / Empire of Passion

1982 Wesołych świąt, pułkowniku Lawrence / Merry Christmas, Mr. Lawrence

1986 Max, moja miłość / Max mon amour

1999 Tabu / Gohatto / Taboo

Twórcy

reżyseria Nagisa Ōshima
scenariusz Nagisa Ōshima, Toshirō Ishidō
zdjęcia Takashi Kawamata
montaż Keiichi Uraoka
muzyka Riichirō Manabe
obsada Kayoko Hono, Masahiko Tsugawa, Fumio Watanabe, Isao Sasaki, Kamatari Fujiwara, Kei Satō
producent Tomio Ikeda
produkcja Shochiku
właściciel praw Shochiku
język japoński
barwa kolor

Pogrzeb słońca

Nagisa Ōshima

Twoja ocena 0/5