English
Indeks Cykle Kalendarz

Dziennik złodzieja z Shinjuku

Nagisa Ōshima
Diary of a Shinjuku Thief / Shinjuku dorobō nikki
Japonia 1969 / 96’
napisy: polskie i angielskie
Chłopiec Po wojnie tokijskiej

Birdey przychodzi do księgarni Kinokuniya w tokijskiej dzielnicy Shinjuku w jednym celu – by kraść książki erotyczne. Jest bibliofilem, wyławia same perełki, jednak zostaje przyłapany na gorącym uczynku przez Umeko, pracującą w księgarni dziewczynę. Szybko rodzi się między nimi erotyczna fascynacja. Przemierzając tokijskie ulice, uczestniczą w coraz dziwniejszych wydarzeniach, a granice między rzeczywistością a snem powoli zaczynają się zacierać. Inspirując się  Dziennikiem złodzieja Jeana Geneta, Ōshima tworzy film, który wymyka się klasyfikacjom – z jednej strony to erotyczna komedia o kryzysie męskości i transgresyjny musical złożony z ulicznych performensów, z drugiej – manifest sprzeciwiający się establishmentowi albo akt destrukcji literackiego medium. To dzieło zrodzone z poczucia twórczej wolności, z udziałem ikon japońskiej awangardy: współscenarzystą filmu był Masao Adachi, a w głównych rolach występują Tadanori Yokoo, awangardowy artysta wizualny (współpracował m.in. z Shūjim Terayamą), i Jūrō Kara, założyciel teatru sytuacjonistycznego.

Łukasz Mańkowski

Seanse

pn 22 lip, 22:00 knh 2
śr 24 lip, 16:00 knh 2
Spotkanie z twórcami
Masz karnet / akredytację. Przejdź do systemu rezerwacji

Metka

337 osób wybiera się na ten film. A Ty?
zapisana usuń metkę

Nagisa Ōshima

Jeden z najważniejszych japońskich twórców filmowych. Reżyser, scenarzysta, teoretyk kina. Urodził się w 1932 roku w Okayamie. Po ukończeniu politologii na Uniwersytecie w Kioto, znalazł pracę w jednym z ważniejszych studiów filmowych, Shochiku, gdzie był asystentem m.in. Masakiego Kobayashiego. Zanim zrealizował swój debiut Miasto nadziei i miłości w 1959 roku, był już cenionym krytykiem filmowym. W 1960 roku wyreżyserował aż trzy filmy, które rozpoczęły tzw. Nową Falę Shochiku, a obok Masahiro Shinody, Yoshishige Yoshidy i Shōheia Imamury stał się najważniejszym głosem młodego pokolenia, które później zostało określone mianem japońskiej Nowej Fali. Ōshima był twórcą radykalnym i politycznie zaangażowanym, jako jeden z niewielu komentował wydarzenia z frontu w Wietnamie, sytuację Koreańczyków w Japonii, czy kwestie kary śmierci. Nie pasował do studia komercyjnego – szybko odszedł z Shochiku. Założył własną firmę Sōzōsha, a swoje najważniejsze dzieła zrealizował we współpracy z Art Theatre Guild. Jako reżyser był aktywny przez cztery dekady, tworząc filmy także poza granicami Japonii. Był ikonoklastą kina japońskiego i niezwykle uważnym obserwatorem rzeczywistości, eksperymentatorem, filmowym socjologiem i filozofem. Zmarł w 2013 roku w wyniku zapalenia płuc. Miał 80 lat.

Filmografia

1960 Naga młodość / Seishun zankoku monogatari / Cruel Story of Youth

1960 Noc i mgła w Japonii / Night and Fog in Japan / Nihon no yoru to kiri

1960 Pogrzeb słońca / Taiyô no hakaba / The Sun’s Burial

1965 Rozkosz / Etsuraku / Pleasures of the Flesh

1966 Koszmar za dnia / Hakuchû no torima / Violence at Noon

1967 Rozprawka o japońskiej piosence erotycznej / Nihon shunka-kô / Sing a Song of Sex

1968 Śmierć przez powieszenie / Kôshikei / Death by Hanging

1969 Chłopiec / Shônen / Boy

1970 Po wojnie tokijskiej / Tôkyô sensô sengo hiwa / The Man Who Left His Will on Film

1976 Imperium zmysłów / Ai no korîda / In the Realm of Senses

1978 Imperium namiętności / Ai no bôrei / Empire of Passion

1982 Wesołych świąt, pułkowniku Lawrence / Merry Christmas, Mr. Lawrence

1986 Max, moja miłość / Max mon amour

1999 Tabu / Gohatto / Taboo

Twórcy

reżyseria Nagisa Ōshima
scenariusz Nagisa Ōshima, Mamoru Sasaki, Masao Adachi, Takeshi Tamura
zdjęcia Seizō Sengen, Yasuhiro Yoshioka
montaż Nagisa Ōshima
obsada Tadanori Yokoo, Rie Yokoyama, Kei Satō, Jūrō Kara, Fumio Watanabe, Rokko Toura
producent Masayuki Nakajima
produkcja Sozosha, Art Theatre Guild
właściciel praw Oshima Productions
język japoński
barwa kolor i czarno-biały

Dziennik złodzieja z Shinjuku

Nagisa Ōshima

Twoja ocena 0/5