ZAD (zone à défendre, strefa obronna) w Notre-Dame-des-Landes w północno-zachodniej Francji to jedno z kluczowych miejsc dla ekoaktywizmu. Rozległe terytorium, na którym kilkanaście lat temu francuski rząd postanowił wybudować nowe lotnisko, został przejęty i skutecznie obroniony przez działaczy społecznych oraz lokalnych rolników. Nie obyło się bez starć z policją, jednak po kilku latach powstała tam niewielka, samowystarczalna społeczność, będąca jednocześnie symbolem oporu przeciwko władzy pieniądza i korporacji. Tytuł dokumentu Cailleau i Russella mógłby sugerować wydarzenia pełne napięcia, lecz DIRECT ACTION jest raczej kinem w stylu zen. Przeważająca część trwającego ponad trzy i pół godziny seansu to doświadczenie imersyjne i wyciszające. Twórcy filmu postanowili pokazać, jak wygląda codzienność ZAD. W długich, statycznych ujęciach pokazują prace w tartaku, zakładzie kowalskim i na roli, remonty opuszczonych domów, wspólne posiłki i relaks. Częściej skupiają uwagę na dłoniach niż na twarzach bohaterów – liczy się bowiem kolektywny wysiłek, a mniej indywidualne osobowości. Choć z ekranu rzadko padają deklaracje polityczne, DIRECT ACTION to kino w pełni zaangażowane, a zarazem hipnotyzujące studium zespolenia z przestrzenią i naturą.
Francuski artysta, performer i reżyser, twórca instalacji oraz filmów eksperymentalnych. Ukończył studia na Universität der Künste w Berlinie, dołączył do niezależnego kolektywu filmowego LaborBerlin. Tworzy pod wpływem amerykańskiego kina eksperymentalnego, badając, jak film i wideo-art mogą zgłębiać problemy polityczne i społeczne. Za krótkometrażowy Laborat otrzymał nagrodę na Berlinale w 2014 roku. Z Benem Russellem po raz pierwszy pracował przy filmie Austerity Measures.
2010 H(i)J (short)
2012 Austerity Measures (short)
2014 Laborat (short)
2019 Wunderschein (short)
2021 A King of World War (co-dir.)
2024 DIRECT ACTION (co-dir.)
Amerykański artysta wizualny, reżyser filmów eksperymentalnych i dokumentalnych. Absolwent Brown University oraz The School of the Art Institute of Chicago. W trakcie studiów realizował pierwsze filmy kamerą 16 mm, później wyjechał jako członek Korpusu Pokojowego do Surinamu, co zainspirowało go do realizacji pełnometrażowego debiutu Let Each One Go Where He May, nagrodzonego m.in. na DocLisboa i festiwalu w Rotterdamie. W swoich filmach łączy obserwacje antropologiczne z silnymi wpływami surrealizmu i sztuki psychodelicznej. Jego Zaklęcie, które odpędza ciemność, zrealizowane wspólnie z Benem Riversem, znalazło się w Konkursie Nowych Horyzontów w 2014 roku. Niewidzialna góra została pokazana w sekcji Lost Lost Lost w 2022 roku.
2009 Workers Leaving the Factory (Dubai) (short)
2009 Let Each One Go Where He May
2011 River Rites (short)
2013 Zaklęcie, które odpędza ciemność / A Spell to Ward Off the Darkness (co-dir.)
2013 Let Us Persevere in What We Have Resolved Before We Forget (short)
2017 Good Luck
2021 Niewidzialna góra / The Invisible Mountain
2024 DIRECT ACTION (co-dir.)