Oglądając indonezyjską Nanę, nie sposób nie pomyśleć o Scenie zbrodni z 2012 roku. Film Kamili Andini (Widzialne i niewidzialne, 18. NH), podobnie jak wstrząsający dokument Joshuy Oppenheimera, opisuje traumatyczne wydarzenia z indonezyjskiej historii najnowszej, ale sięga w przeszłość nieco dalej. Podczas gdy Scena zbrodni skupiała się na perspektywie zaślepionych propagandą sprawców ludobójstwa z lat 60., Nana oddaje głos ocalonym z krwawej wojny o niepodległość Indonezji, która miała miejsce kilkanaście lat wcześniej. Tytułowa bohaterka to elegancka, atrakcyjna kobieta, która sprawia wrażenie, jakby zdążyła zapomnieć o traumatycznych okolicznościach, jakie doprowadziły do śmierci jej ojca i syna. Prowadząca dostatnie, lecz puste życie Nana coraz częściej bywa jednak nawiedzana przez wspomnienia z mrocznej przeszłości. Choć bohaterka nie może liczyć na zrozumienie otoczenia i pogrąża się przez to w melancholii, nieoczekiwane spotkanie przynosi jej szansę wyrwania się z marazmu. Nagrodzony na tegorocznym Berlinale film Andini imponuje subtelnością, z jaką zagłębia się w meandry kruchej psychiki. Podporządkowana temu celowi, wysmakowana warstwa formalna nie bez powodu wzbudziła wśród krytyków skojarzenia z późnymi dziełami Wonga Kar Waia.
Urodzona w 1986 roku w Dżakarcie. Reżyserka, scenarzystka i producentka filmowa. Najstarsza córka reżysera Garina Nugroho. Dawniej interesowała się głównie fotografią, jednak z czasem zaczęła marzyć o karierze filmowej. Pierwsze doświadczenia reżyserskie zdobyła jako twórczyni teledysków i filmów dokumentalnych. W 2009 roku zrealizowała swój pełnometrażowy debiut fabularny The Mirror Never Lies, za który otrzymała wiele nagród w kraju i za granicą. W 2018 roku na Nowych Horyzontach prezentowany był jej nagradzany dramat o dziecięcej żałobie Widzialne i niewidzialne. Nana to piąty pełny metraż w jej reżyserskim dorobku.
2011 Laut Bercermin / The Mirror Never Lies
2017 Widzialne i niewidzialne / Sekala Niskala / The Seen and Unseen
2019 Angel Sign
2021 Yuni
2022 Nana / Nana / Before, Now and Then