English
Indeks Cykle Kalendarz

Śmierć przez powieszenie

Nagisa Ōshima
Death by Hanging / Kōshikei
Japonia 1968 / 118’
napisy: polskie i angielskie
Rozprawka o japońskiej piosence erotycznej Chłopiec

Koreańczyk imieniem R zostaje skazany na najwyższą z możliwych kar – śmierć przez powieszenie. Gdy jednak dochodzi do egzekucji, jego ciało odmawia posłuszeństwa – mężczyzna po prostu nie umiera. Nie tylko zdejmuje pętlę z szyi, ale twierdzi też, że nic nie pamięta, co w świetle prawa czyni go niewinnym. Negacja wyroku wywołuje konsternację u obecnych na sali urzędników i prowokuje do przeprowadzenia fascynującej debaty o roli prawa i pamięci. Śmierć przez powieszenie jest zaproszeniem do udziału w teatrze absurdu, w grze, której zasady stale ewoluują, pogłębiając poczucie dystansu i dyskomfortu. Surrealistyczna natura historii pozwala Ōshimie na wejście w sam środek świadomości zbiorowej. Zrywając z politycznym status quo, zadaje pytanie o zasadność kary śmierci i rozlicza przy tym imperialistyczną przeszłość Japonii i jej rasistowskie grzechy. Śmierć przez powieszenie jest przykładem mistrzowskiego operowania językiem filmowym i dowodem reżyserskiej finezji Ōshimy.

Łukasz Mańkowski

nagrody

Kinema Junpo Award 1969 – najlepszy scenariusz

Dostępność online

18 lip, 12:00 – 4 sie

Seanse

sb 20 lip, 13:00 knh 2
wt 23 lip, 18:45 knh 2
Spotkanie z twórcami
Masz karnet / akredytację. Przejdź do systemu rezerwacji

Metka

625 osób wybiera się na ten film. A Ty?
zapisana usuń metkę

Nagisa Ōshima

Jeden z najważniejszych japońskich twórców filmowych. Reżyser, scenarzysta, teoretyk kina. Urodził się w 1932 roku w Okayamie. Po ukończeniu politologii na Uniwersytecie w Kioto, znalazł pracę w jednym z ważniejszych studiów filmowych, Shochiku, gdzie był asystentem m.in. Masakiego Kobayashiego. Zanim zrealizował swój debiut Miasto nadziei i miłości w 1959 roku, był już cenionym krytykiem filmowym. W 1960 roku wyreżyserował aż trzy filmy, które rozpoczęły tzw. Nową Falę Shochiku, a obok Masahiro Shinody, Yoshishige Yoshidy i Shōheia Imamury stał się najważniejszym głosem młodego pokolenia, które później zostało określone mianem japońskiej Nowej Fali. Ōshima był twórcą radykalnym i politycznie zaangażowanym, jako jeden z niewielu komentował wydarzenia z frontu w Wietnamie, sytuację Koreańczyków w Japonii, czy kwestie kary śmierci. Nie pasował do studia komercyjnego – szybko odszedł z Shochiku. Założył własną firmę Sōzōsha, a swoje najważniejsze dzieła zrealizował we współpracy z Art Theatre Guild. Jako reżyser był aktywny przez cztery dekady, tworząc filmy także poza granicami Japonii. Był ikonoklastą kina japońskiego i niezwykle uważnym obserwatorem rzeczywistości, eksperymentatorem, filmowym socjologiem i filozofem. Zmarł w 2013 roku w wyniku zapalenia płuc. Miał 80 lat.

Filmografia

1960 Naga młodość / Seishun zankoku monogatari / Cruel Story of Youth

1960 Noc i mgła w Japonii / Night and Fog in Japan / Nihon no yoru to kiri

1960 Pogrzeb słońca / Taiyô no hakaba / The Sun’s Burial

1965 Rozkosz / Etsuraku / Pleasures of the Flesh

1966 Koszmar za dnia / Hakuchû no torima / Violence at Noon

1967 Rozprawka o japońskiej piosence erotycznej / Nihon shunka-kô / Sing a Song of Sex

1968 Śmierć przez powieszenie / Kôshikei / Death by Hanging

1969 Chłopiec / Shônen / Boy

1970 Po wojnie tokijskiej / Tôkyô sensô sengo hiwa / The Man Who Left His Will on Film

1976 Imperium zmysłów / Ai no korîda / In the Realm of Senses

1978 Imperium namiętności / Ai no bôrei / Empire of Passion

1982 Wesołych świąt, pułkowniku Lawrence / Merry Christmas, Mr. Lawrence

1986 Max, moja miłość / Max mon amour

1999 Tabu / Gohatto / Taboo

Twórcy

reżyseria Nagisa Ōshima
scenariusz Nagisa Ōshima, Mamoru Sasaki, Michinori Fukao, Tsutomu Tamura
zdjęcia Yasuhiro Yoshioka
montaż Sueko Shiraishi, Keiichi Uraoka
muzyka Hikaru Hayashi
obsada Kei Satō, Fumio Watanabe, Toshio Ishido, Masao Adachi
producent Masayuki Nakajima, Takuji Yamaguchi, Nagisa Ōshima
produkcja Sozosha, Art Theatre Guild
właściciel praw Oshima Productions
język japoński
barwa czarno-biały

Śmierć przez powieszenie

Nagisa Ōshima

Twoja ocena 0/5