English
Indeks Cykle Kalendarz

Sambizanga

Sarah Maldoror
Angola, Francja 1972 / 97’
napisy: polskie i angielskie
Słońce, o! Podróż hieny

Wzruszająca ballada o opresji, miłości i walce, film przeszedł do historii jako pierwsza w Afryce pełnometrażowa fabuła nakręcona przez kobietę. Domingo pracuje ciężko jako traktorzysta na budowie, gdzie działa też podziemna organizacja. Choć mężczyzna sprzyja niepodległościowym dążeniom, sam nie uczestniczy w konspiracji, zajęty żoną Marią i nowo narodzonym dzieckiem. Jednak to właśnie Domingo zostaje omyłkowo ujęty podczas obławy i wywieziony do stołecznego więzienia. Po początkowym szoku Maria postanawia wyruszyć do Luandy i zawalczyć z bezwzględną kolonialną biurokracją o uwolnienie męża. Ujęcia z jej wędrówki, w szerokim planie drogi, do wtóru przejmującego śpiewu, to jedne z najpiękniejszych scen nakręconych w tamtych czasach. Jednak reżyserka z dokumentalną wrażliwością pokazuje też tło społeczne: starsze sąsiadki z fajkami pocieszające kobietę, dzieciaki wykpiwające chromego weterana, tętniące życiem miejskie jadłodajnie. Afrykanki powinny być wszędzie. W kadrze, za kamerą, w montażowni – powinny być zaangażowane na każdym etapie kręcenia filmu – napisała Maldoror po latach. I faktycznie, choć torturowany Domingo zachowuje się bohatersko, to poświęcenie Marii wysuwa się tu na pierwszy plan.

Jan Topolski

nagrody

  • Carthage FF 1972 – Tanit d’or
  • MFF w Berlinie 1973 – Interfilm & OCIC (sekcja Forum)

Seanse

wt 23 lip, 12:45 knh 4
Spotkanie z twórcami
nd 28 lip, 09:45 knh 4
Masz karnet / akredytację. Przejdź do systemu rezerwacji

Metka

180 osób wybiera się na ten film. A Ty?
zapisana usuń metkę

Sarah Maldoror

(1929-2020) Urodziła się w mieszanej gwadelupsko-francuskiej rodzinie, a nazwisko przejęła od imienia postaci z poematu Lautréamonta. Reżyserka zdobywała doświadczenie na planie algierskich produkcji, m.in. u Ahmeda Lallema (One) i Gillo Pontecorvo (Bitwa o Algier). Jej pierwsze filmy były oparte na prozie pisarza José Luandino Vieiry, pochodzącego z Angoli jak jej mąż, współscenarzysta Sambizangi. Resztę życia Maldoror spędziła we Francji, poświęcając się głównie tworzeniu kina dokumentalnego.

Wybrana filmografia

1968 Monagambé (short)

1978 Et les chiens se taisaient (short)

1981 Un dessert pour Constance (tv)

1995 Léon G. Damas (doc.)

Twórcy

reżyseria Sarah Maldoror
scenariusz Maurice Pons, Sarah Maldoror, Mário Pinto de Andrade
zdjęcia Claude Agostini
montaż Georges Klotz
muzyka Les Ombres, Ana Wilson
obsada Elisa Andrade, Domingos de Oliveira, Jean M’Vondo
producent Jean Velter
produkcja Isabelle Films
właściciel praw Editions René Chateau
język portugalski
barwa kolor

Sambizanga

Sarah Maldoror

Twoja ocena 0/5