„Do Francji”, „we Francji”, „francuski” – odmienia przez wszystkie przypadki Diouana, która zostaje wybrana przez Madame na ulicznej giełdzie bezrobotnych w Dakarze. Dla czarnej dziewczyny służba w białym domu na Lazurowym Wybrzeżu to wielka szansa, ale rzeczywistość okaże się bezwzględna. Choć w Senegalu zatrudniła się do opieki nad dziećmi, we Francji ma zajmować się dosłownie wszystkim, a w zamian nie ma nawet wychodnego. Pracodawcy prezentują ją znajomym niczym jedno z trofeów wiszących na ścianie, ale Diouana szykuje się do buntu. Sembène przejmuje punkt widzenia tytułowej bohaterki, przekonująco oddając jej zagubienie po przybyciu do francuskiego portu czy osaczenie we wnętrzach apartamentu. W wejściu w świat dziewczyny pomaga refleksyjna narracja z offu, liczne retrospekcje i wszechobecna senegalska muzyka. Pierwszy film fabularny zrealizowany przez reżysera z Sahelu pokazuje wciąż palące postkolonialne podziały. Ousmane Sembène przywiązuje dużą wagę do szczegółów i rekwizytów, dlatego podarowana przez służącą tradycyjna maska będzie długo prześladowała nie tylko ojca rodziny, ale i nas wszystkich po pokazie.
(1923-2007) Zwany jest „ojcem kina afrykańskiego” albo „griotem ekranu”, choć zaczynał karierę jako pisarz (Les Bouts de Bois de Dieu o strajku na senegalskiej kolei). Sembène przez całe swoje życie zajmował się wieloma rzeczami: pomagał ojcu w połowach, walczył w II wojnie światowej, pracował we francuskich fabrykach. W swoich powieściach i filmach ten marksista z przekonania poruszał temat nierówności społecznych i dziedzictwa postkolonialnego, używając w swoich fabułach języków wolof i diola.
1963 Woźnica / Cart Wagon Borrom Sarret (short)
1971 Emitaï
1974 Xala / The Wind
1976 Ceddo / The Outsiders
1992 Guelwaar
2004 Moolaadé