English
Indeks Cykle Kalendarz

Miłość po południu

Éric Rohmer
Love in the Afternoon / L'amour l'après-midi
Francja 1972 / 97’
napisy: polskie i angielskie
Matt i Mara Mleko

Oboje jesteśmy popieprzeni. To pomaga stworzyć więź – ten cytat z Miłości po południuzapewnił filmowi Érica Rohmera nieśmiertelność, bo spodobał się twórcom internetowych memów. Przeżywająca dziś drugą młodość w sieci, tyleż efektowna, co nihilistyczna deklaracja stanowi jedną z wielu sztuczek, za pomocą których wyzwolona Chloé próbuje uwieść statecznego Frédérica. Czy przykładny mąż i ojciec rzeczywiście okaże się osobą tak niewinną, na jaką się kreuje? W ostatniej części cyklu Sześciu opowieści moralnych Rohmer udowodnił, że jest w stanie zaskoczyć miłośników swojej twórczości. Reżyser, na co dzień przykładnie wierny realizmowi, zdecydował się na flirt z logiką snu, która pozwoliła mu eksplorować fantazje tlące się w głowie jego bohatera. Jednocześnie mistrz francuskiej Nowej Fali ocalił to, co w jego twórczości najważniejsze – pozostał wyjątkowo czujnym obserwatorem codzienności, potrafiącym wyłowić z niej momenty, gdy błahostki zyskują nagle znaczenie, a śmieszność znienacka zamienia się miejscami ze wzniosłością. Trudno przecież wyobrazić sobie film innego reżysera, w którym bohater podejmuje kluczową decyzję życiową w trakcie zdejmowania swetra, a w przypływie odwagi decyduje się na bezwstydną ucieczkę. 

Piotr Czerkawski

Seanse

pt 19 lip, 16:00 knh 5
śr 24 lip, 22:30 knh 5
Masz karnet / akredytację. Przejdź do systemu rezerwacji

Metka

401 osób wybiera się na ten film. A Ty?
zapisana usuń metkę

Éric Rohmer

(1920-2010) Francuski reżyser, scenarzysta, pisarz i krytyk filmowy. Pseudonim Éric Rohmer przyjął jako wyraz hołdu dla swoich ulubionych artystów – reżysera Ericha von Stroheima i pisarza Saxa Rohmera. Należał do kręgu krytyków filmowych skupionych wokół czasopisma „Cahiers du Cinema”, którzy chwycili za kamery i zrewolucjonizowali światowe kino, tworząc francuską Nową Falę. Jako reżyser szybko wypracował unikatowy styl oparty na złożonych portretach psychologicznych bohaterów, błyskotliwych dialogach i poszukiwaniu śladów metafizyki w pozornie nieefektownej codzienności.

Wybrana filmografia

1950 Dziennik łotra / Journal d'un scélérat (kr.m. / short film)

1959 Znak lwa / Le signe du lion / The Sign of Leo

1969 Kolekcjonerka / La collectionneuse / The Collector

1969 Moja noc u Maud / Ma Nuit chez Maud / My Night at Maud's

1970 Kolano Klary / Le genou de Claire / Claire's Knee

1972 Miłość popołudniu / L'amour l'après-midi / Love in the Afternoon

1987 Przyjaciel mojej przyjaciółki / L'ami de mon amie / My Girlfriend's Boyfriend

1992 Opowieść zimowa / Conte d'hiver / A Winter's Tale

1996 Opowieść letnia / Conte d'été / A Summer's Tale

1998 Jesienna opowieść / Conte d'automne / Autumn Tale

2007 Les Amours d'Astrée et de Céladon / Romance of Astrée and Céladon

Twórcy

reżyseria Éric Rohmer
scenariusz Éric Rohmer
zdjęcia Néstor Almendros
montaż Cécile Decugis
muzyka Arié Dzierlatka
kostiumy Daniel Hechter-Vog
scenografia Nicole Rachline
charakteryzacja Karl Moisant
obsada Bernard Verley, Françoise Verley, Zouzou, Daniel Ceccaldi, Malvina Penne
producent Pierre Cottrell, Barbet Schroeder
produkcja Les Films du Losange
właściciel praw Les Films Du Losange
język francuski
barwa kolor

Miłość po południu

Éric Rohmer

Twoja ocena 0/5