Dawno, dawno temu, przed pięcioma, może piętnastoma laty, w ruinach opuszczonego zamku na wzgórzu żyli sobie dumny Król i wierny Sługa… Tak zaczyna się filmowa bajka w reżyserii Kita Redstone’a i Arrana Shearinga, którą początkowo można by uznać jedynie za przesyconą ironią i typowo brytyjskim humorem komedię absurdu. Oto dwóch mężczyzn angażuje się w ekscentryczny i – jak się wydaje – nieszkodliwy eksperyment polegający na odgrywaniu relacji władzy i podporządkowania w izolowanych warunkach ni to obozu rekonstrukcyjnego, ni to warsztatu teatralnego. Wszystko jest tu umowne i powtarzalne: kostiumy, rekwizyty, gesty, dialogi, a przede wszystkim – codzienne rytuały. Szybko okazuje się jednak, że ta pozornie spełniona homogeniczna utopia naznaczona jest brakiem – Król przecież zawsze pragnie Królowej. Pojawienie się kobiety – nawet jeśli jest to tylko drewniana marionetka – ujawnia skrywane przez obu mężczyzn popędy, lęki i frustracje, a wykreowany przez nich sztuczny świat rozpada się pod naporem realnej przemocy. Zgodnie z założeniami twórców King Baby jest analizą struktur patriarchalnej władzy, łatwo zatem domyślić się, w kogo ta przemoc będzie ostatecznie wymierzona.
Kit Redstone jest dramatopisarzem i reżyserem teatralnym oraz dyrektorem artystycznym niezależnej grupy Vacuum Theatre. Arran Shearing działa w branży filmowej jako konsultant techniczny, operator oraz reżyser teledysków i filmów fabularnych. Pracują razem od pięciu lat, tworząc, jak sami deklarują, cis/trans duet pisarsko-reżyserski, o którym nawet nie wiedzieliśmy, jak bardzo go potrzebujemy. Ich pełnometrażowy debiut fabularny King Baby miał premierę na MFF w Rotterdamie w 2024 roku.
2024 King Baby