Prezentowany w Cannes portret niemieckiego artysty Anselma Kiefera jest jak jego wielkoformatowe rzeźby – choć monumentalny, nie porzuca ludzkiej perspektywy. I nie jest to na pewno klasyczny dokument z „gadającymi głowami”. Po pamiętnej Pinie Wim Wenders proponuje kolejne immersyjne doświadczenie filmowe (realizacja trwała dwa lata), dzięki któremu możemy wkroczyć do świata twórcy i jego dzieł. Fabularyzowane sceny, materiały archiwalne i zrealizowane w 3D ujęcia z gigantycznej pracowni składają się na zniuansowany obraz człowieka walczącego z powojenną zbiorową amnezją. Urodzony w 1945 roku Kiefer, uczeń Josepha Beuysa – na początku kariery przez niektórych uznawany za zwykłego prowokatora, a nawet sympatyka nazizmu – przypominał w swoich pracach trudną przeszłość Niemiec, tak jak jego rodak Heinrich Böll w literaturze. Wenders wędruje z kamerą po wielohektarowym terenie we francuskim Barjac – studiu artystycznym, a zarazem ulegającej entropii wystawie. Budowanie i rozpad, mit i konkret, świadectwo i zanik – te fascynacje widać w tworzonych przez Kiefera obiektach: kilkupiętrowych betonowych wieżach czy podziemnych tunelach. Jednocześnie reżyser pozwala sobie na czuły filmowy gest – spotkanie małego Anselma (w tej roli kuzyn Wendersa) z cenionym artystą.
Urodzony w 1945 roku w Düsseldorfie. Jeden z najważniejszych twórców współczesnego kina autorskiego, laureat Złotej Palmy w Cannes za Paryż, Teksas i weneckiego Złotego Lwa za Stan rzeczy. Słynie z poetyckiego, melancholijnego stylu, który doskonale sprawdza się zarówno w fabułach, jak i w filmach dokumentalnych.
1974 Alicja w miastach / Alice in der Städten / Alice in the Cities
1984 Paryż, Teksas / Paris, Texas
1987 Niebo nad Berlinem / Der Himmel über Berlin / Wings of Deisre
1994 Lisbon Story
2005 Nie wracaj w te strony / Don't Come Knocking
2014 Sól ziemi / Le sel de la terre / The Salt of the Earth (doc.)
2023 Anselm (doc.)