Amitabha, młody scenarzysta z Kalkuty podróżujący po kraju w poszukiwaniu inspiracji i materiału do pracy, musi znaleźć nocleg po tym, jak na trasie zepsuło się jego auto. Zrządzeniem losu trafia do domu Bimala, lokalnego plantatora herbaty. Gdy gospodarz przedstawia mu swą żonę Karunę, ta okazuje się dawną miłością przybysza. Miłością, wobec której okazał tchórzostwo i którą zawiódł. Nie zdradzając wspólnej historii przed Bimalem, dawni kochankowie, każde na swój sposób, próbuje sobie poradzić z przeszłością – wyznając swoje winy czy też okazując dumę i chłód. Jeden z bardziej kameralnych i teatralnych filmów Satyajita Raya. Dramat Amiego i Karuny rozgrywa się w ich gestach, spojrzeniach, naprzemiennych unikach i wybuchach emocji. Przestrzenią tej okrutnej i bolesnej gry jest wygodny dom Karuny, jej królestwo i jednocześnie więzienie. Tchórz to przenikliwa miniatura, klasyczny melodramat, a jednocześnie próba stylu Raya i jego umiejętności znalezienia wizualnego wyrazu dla każdego niuansu psychologicznego.
Jeden z najważniejszych i najwybitniejszych twórców kina indyjskiego, które właśnie dzięki niemu zaistniało w świadomości zachodnich widzów. Urodzony w Kalkucie w 1921 roku w artystycznej bengalskiej rodzinie, najpierw pracował w reklamie oraz jako ilustrator książek. W 1947 roku reaktywował Calcutta Film Society. Trzy lata później, podczas podróży po Europie, miał okazję zobaczyć klasykę światowego kina, co w ogromnym stopniu wpłynęło na jego filmową wrażliwość. Jego pierwszy film z 1955 roku Droga do miasta okazał się sensacją festiwalu w Cannes – debiut był częścią tzw. trylogii Apu, która zalicza się do największych osiągnięć reżysera. Zrealizował ponad 30 filmów, fabularnych i dokumentalnych. Wśród najważniejszych motywów jego twórczości jest wnikliwa obserwacja społeczna, namysł nad przemianami kulturowymi Indii, etyczny wymiar relacji międzyludzkich i życiowych wyborów, trwałych i nietrwałych wartości. Subtelny stylista skupiony na wizualnym szczególe, niestrudzony badacz natury i psychologii człowieka. Zmarł w Kalkucie w 1992 roku.
1955 Droga do miasta / Pather Panchali / Pather Panchali
1956 Nieugięty / Aparajito / The Unvanquished
1958 Salon muzyczny / Jalsaghar / The Music Room
1959 Świat Apu / Apu Sansar / The World of Apu
1960 Bogini / Devi / Goddess
1961 Trzy córki / Teen Kanya / Three Daughters
1962 Kanczendzanga / Kanchanjungha / Kanchanjungha
1963 Wielkie miasto / Mahanagar / The Big City
1966 Idol / Nayak / The Hero
1969 Dni i noce w lesie / Aranyer Din Ratri / Days and Nights in the Forest
1970 Przeciwnik / Pratidwandi / The Adversary
1971 Towarzystwo z ograniczoną odpowiedzialnością / Seemabaddha / Company Limited
1975 Pośrednik / Jana Aranya / The Middleman