Opowieść o pogrążonych w mroku miejskich marginesach i portugalskim Porto, które wciąż się oczyszcza. Podczas spektakularnych wybuchów komunalne bloki w dzielnicy Bairro do Aleixo obracają się w pył. Elegancko upozowana femme fatale (Ana Moreira), niby wyjęta z filmów Wonga Kar-Waia, zje francesinhę z szarmanckim zabójcą (Valdemar Santos). Więzienne numery odzyskają głos, a wizerunek śmierci ocieplą promienie zachodzącego słońca.
Agnieszka Szeffel
Ubi Sunt. Porto. Oto kartografia wyimaginowanego miejsca zaanektowanego przez marginesy (społeczne i geograficzne). Hybrydowy, eklektyczny projekt jest wynikiem audiowizualnej rezydencji badawczej poświęconej eksploracji rozrastającego się miasta. Ubi sunt qui ante nos fuerunt? oznacza: Gdzie są ci, którzy byli przed nami? Ubi Sunt I to refleksyjny esej na temat śmiertelności i przemijania, który wyłania się z fragmentarycznej struktury i kinematograficznej choreografii, gdzie pamięć splata się ze współczesnością.
Salomé Lamas
Urodzona w 1987 roku reżyserka, badaczka, artystka wizualna. Studiowała reżyserię i montaż w Lizbonie (Escola Superior de Teatro e Cinema) i Pradze (FAMU), a także sztuki wizualne w Amsterdamie. Jej prace były pokazywane zarówno w muzeach, galeriach, jak i na festiwalach filmowych, m.in. w Berlinie, Locarno, na BAFICI, DocLisboa, CPH:DOX, Cinema du Réel, Visions du Réel, w MoMA, Museo Guggenheim Bilbao, Harvard Film Archive, Fid Marseille, Viennale, w Museu Serralves, Tate Modern, MAAT. Jest adiunktką w ESAD.CR School of Arts and Design oraz współpracuje z Universidade Católica Portuguesa i Elias Querejeta Zine Eskola. Współpracuje z firmą produkcyjną O Som e a Fúria i Primeira Idade, jest reprezentowana przez Kubikgallery i Galerię Miguel Nabinho.
2009 Jotta: a Minha Maladresse é uma Forma de Délicatesse
2012 Terra de Ninguém
2015 Eldorado XXI
2017 Ubi Sunt I (short)
2020 Extraction: The Raft of the Medusa (short)
2021 Hotel Royal (short)