Opowieść o nieznanym fakcie z historii, kiedy tuż po drugiej wojnie światowej grupa austriackich dzieci trafiła na kilkumiesięczną rekonwalescencję do portugalskich rodzin z wyższych sfer. Film został zrealizowany w całości z użyciem materiałów archiwalnych, zdjęć i ujęć zmontowanych w taki sposób, że mamy do czynienia nie z klasycznym dokumentem, lecz z pełną dramaturgii, emocjonalną narracją. Jednak reżyserom – jak deklarują – nie tyle chodzi o poszukiwanie prawdy o przeszłości, ile o zbadanie, co leży pod powierzchnią reprezentacji, jaką ta przeszłość po sobie zostawiła. Jednym słowem – o zdemaskowanie jej kodu związanego np. z faktem, że zdjęcia i filmy pochodzą z czasów prawicowego reżimu, odzwierciedlonego w strukturze rodziny. Mamy tu więc do czynienia raczej ze współczesnym doświadczeniem przeszłości niż z opowieścią o niej. Tak eksperymentalne podejście jest możliwe dzięki autorskiemu montażowi zarówno obrazów, jak i dźwięków oraz połączeniu w kolektywny głos relacji kilku świadków, dorosłych już uczestników wydarzeń, którzy odwołują się do swoich dziecięcych wspomnień. Złożone, zachwycające wizualnie kino.
Ma tytuł doktora sztuk pięknych, magistra estetyki i filozofii sztuki, licencjat z malarstwa i licencjat z filmu. Studiowała muzykę w Narodowym Konserwatorium i w Hot Club of Portugal. Jest autorką m.in. Still Life - Visages d'une dictature (2005, nagroda Atalanta i Merit Award, TaiwanIDF), 48 (2009, Grand Prix Cinéma du Réel, nagroda FIPRESCI), Natureza Morta | Stilleben (instalacja, 2010), Obscure Light (2017) i Fordlandia Malaise (2019). Współreżyserowała film Podróż ku słońcu (2021). Jej prace były pokazywane na międzynarodowych festiwalach filmowych (Berlinale, Visions du Réel, Sarajevo IFF, Berkeley Art Museum & Pacific Film Archive, Harvard Film Archive, PhotoEspaña, Documenta 14) i w galeriach sztuki. W 2012 roku stworzyła kobiecy kolektyw, który kierował Doclisboa przez dwie kolejne edycje, otwierając nowe sekcje, takie jak Cinema of Urgency i Passages (dokument i sztuka współczesna). Wykłada na Wydziale Nowych Mediów na Uniwersytecie Lizbońskim. Należy do zespołu Kintop.
2005 Natureza Morta
2009 48
2017 Luz Obscura / Obscure Light
2019 Fordlandia Malaise (short)
2021 Podróż ku słońcu / Viagem ao Sol / Journey to the Sun (co-dir.)
Współzałożyciel Kintop, jego dyrektor generalny od 2012 roku i producent. Posiada tytuł doktora współczesnej historii Portugalii z rozprawą w dziedzinie historii wizualnej, koncentrującą się na portugalskich wojnach kolonialnych. Wyprodukował kilka pełnometrażowych filmów dokumentalnych, m.in. Podróż ku słońcu (światowa premiera IDFA, 2021), Fordlandia Malaise (Berlinale 2019), About everything about nothing (MFF w Locarno, 2018), Obscure Light (Cinéma du Réel, 2017), 48 (Grand Prix na Cinéma du Réel, OPUS BONUM, Jilhava, FIPRESCI w Lipsku, 2010), a także kilka instalacji multimedialnych. Współreżyserował filmy Podróż ku słońcu (2021) i The Other War (2010). Ma na swoim koncie kilka krajowych i międzynarodowych publikacji na temat żydowskiej emigracji do Portugalii podczas II wojny światowej. Współorganizował i był jednym z kuratorów wystawy Portugalscy robotnicy przymusowi w nazistowskich Niemczech (Centro Cultural de Belém).
2010 The Other War (co-dir.)
2021 Podróż ku słońcu / Viagem ao Sol / Journey to the Sun (co-dir.)