W swoim najnowszym eksperymencie fotograf i artysta wizualny z polsko-żydowskimi korzeniami Daniel Blaufuks wykorzystuje archiwalia nakręcone w Lizbonie w 1940 roku przez Niemca Eugena Schüfftana. To prawdziwa rzadkość, bo reżim Salazara nie pozwalał na filmowanie ulic portugalskiej stolicy, by nie rejestrować biedy i zacofania. Reżyser przetwarza obraz, spowalnia tempo, w zbliżeniach wyławia z tłumu poszczególne twarze. W tle słychać głos od dawna niepogodzonego z „białym miastem” Bruno Ganza.
Urodzony w Lizbonie w 1963 roku, jeden z najbardziej cenionych portugalskich fotografów i artystów wizualnych, autor książek fotograficznych (m.in.: Lisboa Cliché, 1+1=1, Attempting Exhaustion, This Business of Living, All the Memory of the World, Terezín, Lisboa, Pessoa, Exílio, Saramago), instalacji wideo i dokumentów, wykładowca akademicki, laureat wielu nagród fotograficznych i filmowych. Prowadzi artystyczną rezydencję pod Lizboną, Ursel August Creative Residency, przeznaczoną dla artystów 50+. W swoich pracach bada związek między czasem a przestrzenią, skrzyżowanie pamięci indywidualnej i zbiorowej.
2011 Eden
2012 Self-portray (short)
2013 Fábrica (short)
2014 Como se (short)
2018 Houve um tempo em que estávamos todos vivos / There Was a Time We Were All Alive (short)
2018 Judenrein (short)
2023 Tego dnia w Lizbonie / Naquele Dia em Lisboa / On That Day in Lisbon (short)