Angela Schanelec, mistrzyni minimalizmu, bohaterka nowohoryzontowej retrospektywy w 2020 roku, przyzwyczaiła nas do tego, że jej kino rządzi się własnymi prawami. Reżyserka radykalnie podważa tradycyjny porządek narracji, nie przywiązuje się do swoich bohaterów i opiera jasnym interpretacjom, czerpiąc siłę z fabularnej wieloznaczności. Charakterystyczne elementy tego stylu powracają także w Muzyce – autorskiej wariacji na temat mitu o Edypie, która przyniosła Schanelec berlińskiego Srebrnego Niedźwiedzia za najlepszy scenariusz. Już pierwsze ujęcia filmu przenoszą widzów w przestrzeń mitu – ekran wypełnia głęboka zieleń lasu, pokrywającego greckie góry zanurzone w chmurach. W pobliżu zostaje porzucone niemowlę, które przygarnia para mieszkańców i nadaje mu imię Ion. Dorastający chłopak nie wie, kim są jego biologiczni rodzice. Po latach dojdzie do zabójstwa, z którego powodu Ion trafi do więzienia – i jest to tylko jeden z wielu zaskakujących narracyjnych zwrotów zbijających widza z tropu. Naczelną zasadą porządkującą opowieść w najnowszym filmie Schanelec jest przede wszystkim warstwa foniczna. To właśnie ona wiedzie tu prym, zmieniając kolejne sceny w dźwiękowe pejzaże – tajemnicze i jednocześnie uwodzące.
Reżyserka uważana za jedną z przedstawicielek ukształtowanej w latach 90. szkoły berlińskiej, do której należą także Christian Petzold, Valeska Grisebach czy Thomas Arslan. Jej radykalny, eksperymentalny styl charakteryzują m.in. długie ujęcia, elipsy i antypsychologiczny styl gry aktorskiej. Od lat współpracuje z Maren Eggert, która zagrała główną rolę w Byłam w domu, ale… Filmy Schanelec prezentowane były na festiwalach w Berlinie, Cannes i Locarno. Jest wykładowczynią Akademii Sztuk Pięknych w Hamburgu.
1993 Na lato zostałam w Berlinie / Ich bin den Sommer über in Berlin geblieben / I Stayed in Berlin All Summer
1995 Szczęście mojej siostry / Das Glück meiner kleinen Schwester / My Sister's Good Fortune
1998 Miejsca w miastach / Plätze in Städten / Places in Cities
2001 Przemijające lato / Mein langsames Leben / Passing Summer
2004 Marsylia / Marseille
2007 Popołudnie / Nachmittag / Afternoon
2016 Wyśniona ścieżka / Der traumhafte Weg / The Dreamed Path
2019 Byłam w domu, ale… / Ich war zuhause, aber / I Was at Home, But…