Słowo eami w języku ludu Ayoreo Totobiegosode – rdzennych mieszkańców Gran Chaco – oznacza zarazem las i świat. Jego melodyjna prostota mieści więc w sobie wszystko, co dla tych ludzi jest najważniejsze. Określa wiatr, drzewa, ptaki i dzikie zwierzęta. Odpowiada bezkresowi gęstej, wypełnionej dźwiękami selwy, która dla Ayoreo stanowi dom i jedyną znaną rzeczywistość. W poetyckiej filmowej balladzie Paz Encina składa hołd kulturze, mitom i wierzeniom tego świata, oddając głos rdzennym mieszkańcom paragwajskiego lasu – ich snom, duchom i wspomnieniom. Najnowsze dzieło nagradzanej reżyserki (znanej widzom Nowych Horyzontów m.in. z prezentowanego w konkursie 6. NH dramatu Hamaca Paraguaya) jest jednocześnie pożegnaniem z całym kulturowym kosmosem, który stopniowo znika. Opowieścią o nieprzepracowanej żałobie i smutku przenikającym te terytoria oraz ich mieszkańców. Drugim powracającym w filmie słowem jest bowiem coñone – określa ono tych, którzy zaczęli zajmować miejsce rdzennych plemion, karczować lasy i zabierać ziemie, na których Ayoreo żyli od pokoleń.
Paragwajska reżyserka urodzona w 1971 roku w Asunción. Ukończyła studia filmowe na Universidad del Cine w Buenos Aires i jako wykładowczyni reżyserii była związana m.in. z Universidad Católica de Asunción. Nakręciła wiele nagradzanych filmów krótkometrażowych, m.in. Supe que Estabas Triste (2001) i Tristezas de la lucha (2014). Jej pełnometrażowym debiutem była Hamaca Paraguaya (2006), nagrodzona przez jury FIPRESCI w canneńskiej sekcji Un Certain Regard. Z uznaniem spotkał się też m.in. jeden z ostatnich projektów Enciny, dokumentalny esej Ejercicios de memoria (2016). Eami to jej trzeci film pełnometrażowy.
1997 La Siesta (short)
1998 Los encantos del jazmín (short)
2001 Supe que Estabas Triste / I Knew You Were Sad (short)
2006 Hamaca Paraguaya / Paraguayan Hammock
2011 Viento Sur / A Wind from the South (short)
2014 Tristezas de la lucha / Sorrows of the Struggle (short)
2016 Ejercicios de memoria / Memory Exercises (doc.)
2022 EAMI