Huk. Metaliczny, głośny, przeszywający – jakby wydobywał się z wnętrza planety. Taki dźwięk prześladuje Jessicę (fenomenalna Tilda Swinton) – atakuje ją podczas bezsennych nocy, zaskakuje w najmniej spodziewanych momentach jej podróży po Kolumbii. Ten dźwięk ją przeraża, ale również fascynuje. Czy postradała zmysły? Apichatpong Weerasethakul zaskoczył widzów festiwalu w Cannes niezwykłym, bardzo autorskim traktatem filozoficznym. Memoria to transcendentalna, hipnotyzująca podróż – opowieść o pamięci indywidualnej i zbiorowej (pamięci wszystkiego?), o tajemnym, niewidzialnym pomoście między teraźniejszością i przeszłością, o współczesnym świecie, który wydaje się wyhodowany, sztuczny i który łatwo można zainfekować (choćby wirusem). To film-sen, film-odyseja, unikalne doświadczenie zmysłowe, dźwiękowe i duchowe. To film, który pozostaje w widzu na zawsze.
Urodzony w 1970 roku w Bangkoku, wychował się w Khon Kaen w północno-wschodniej części kraju. W 1994 roku ukończył studia architektoniczne, a w 1997 roku uzyskał dyplom z reżyserii w School of the Art w Chicago. W połowie lat 90. zaczął realizować pierwsze filmy krótkometrażowe, a jego pełnometrażowym debiutem był eksperymentalny dokument Tajemniczy obiekt w południe (2000). Za zrealizowany dekadę później film Wujek Boonmee, który potrafi przywołać swoje poprzednie wcielenia otrzymał Złotą Palmę na 63. MFF w Cannes.
2000 Tajemniczy obiekt w południe / Dokfa nai meuman / Mysterious Object at Noon
2001 Nawiedzone domy / Haunted Houses
2002 Skrajne żądze / Sud sanaeha / Blissfully Yours
2003 Przygody Iron Pussy / Hua jai tor ra nong / The Adventure of Iron Pussy
2004 Choroba tropikalna / Sud pralad / Tropical Malady
2006 Światło stulecia / Sang sattawat / Syndromes and a Century
2010 Wujek Boonmee, który potrafi przywołać swoje poprzednie wcielenia / Loong Boonmee raleuk chat / Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives
2012 Mekong Hotel
2015 Cmentarz wspaniałości / Rak ti Khon Kaen / Cemetery of Splendour
2021 Memoria