Utalentowany malarz i rytownik Hendrik Goltzius usiłuje przekonać margrabię Alzacji do sfinansowania drukarni, dzięki której mógłby wydać erotyczną, obrazkową wersję Starego Testamentu. Trudno o lepszy motyw przewodni dla filmu Petera Greenawaya – wielkiego buntownika i awangardzisty, eksperymentatora, ciągle wyznaczającego nowe definicje filmowej narracji. W historii Goltziusa reżyser kolejny raz szuka nieoczywistych analogii między klasyczną sztuką malarską a postmodernistycznym językiem filmu, oddając w nasze ręce zmysłową impresję, a nie film biograficzny jako taki. Goltzius and the Pelican Company to druga część trylogii Greenawaya pt. Holenderscy mistrzowie. Jej zwieńczeniem ma być biografia Hieronima Boscha, planowana na rok 2016. (katalog 13. NH)
Piotr Pluciński
Malarz z wykształcenia, swoją karierę rozpoczął w latach 70. od eksperymentalnych filmów. Sławę przyniosły mu historyczne i kulinarne utwory z lat 80.: Kontrakt rysownika czy Kucharz, złodziej, jego żona i jej kochanek. Potem kontrowersyjnie interpretował wielką literaturę w pochodzących z lat 90. Księgach Prospera czy The Pillow Book. Do najbardziej znanych filmów Greenawaya należą Wyliczanka, Brzuch architekta oraz Zet i dwa zera. Jego filmy wyróżniają się przepychem wizualnym, odrealnieniem i teatralnością obrazu. Dzięki licznym cytatom kulturowym oraz eksperymentalnemu łączeniu stylów uznane są za spełnienie filmowego postmodernizmu. Greenaway, zafascynowany nowymi mediami, tworzy instalacje wideo, krótkie filmy eksperymentalne, reżyseruje spektakle teatralne i operowe, jest też VJ-em.
1985 Zet i dwa zera / Zed & Two Naughts
1988 Wyliczanka / Drawning by Numbers
1999 8 i pół kobiety / 8 ½ Women
2012 Goltzius and the Pelican Company
2013 Just in Time (segment w 3x3D)