Subtelna love story, płomienny manifest równości i pochwała kobiecego spojrzenia.
Nagrodzony w Cannes za scenariusz film Céline Sciammy ubiera w XVIII-wieczny kostium jak najbardziej współczesne pragnienia i uczucia. Ich wyrazicielkami są szykowana do aranżowanego małżeństwa arystokratka Heloiza oraz jej portrecistka - wyemancypowana Marianne. Portret ma powstawać w sekrecie: Heloiza nie chce bowiem pozować, buntując się w ten sposób przeciwko przymusowemu zamążpójściu. Intymna więź, jaka nieoczekiwanie rodzi się pomiędzy bohaterkami, stanie się siłą zdolną przełamać niejedno tabu.
Ta opowieść o intensywnej, zmysłowej chwili utrwalonej w dziele, o miłości i kobietach przekraczających swój czas jest także hołdem oddanym wszystkim zapomnianym artystkom, których twórczość od wieków jest skutecznie pomijana w kanonie sztuki.
Urodzona w 1978 roku francuska reżyserka i scenarzystka. Absolwentka La Fémis, szkoły filmowej w Paryżu, w której studiowała pod okiem Xaviera Beauvois. Scenarzystka animowanego Nazywam się Cukinia Claude’a Barrasa, współscenarzystka Mając 17 lat André Téchiné. Zadebiutowała w 2007 roku Liliami wodnymi, prezentowanymi w canneńskiej sekcji Inne Spojrzenie. Tomboy znalazł się w berlińskiej Panoramie, a Girlhood w Piętnastce Reżyserów w Cannes. Debiutujący w konkursie głównym MFF w Cannes Portret kobiety w ogniu zdobył nagrodę za scenariusz i Queer Palm. Céline Sciamma była jedną z inicjatorek protestu kobiet na francuskim festiwalu w 2018 roku. Jego uczestniczki domagały się wyrównania szans kobiet i mężczyzn w branży filmowej.
2007 Lilie wodne / Naissance des pieuvres / Water Lilies
2010 Pauline (kr. m.)
2011 Chłopczyca / Tomboy
2014 Dziewczyny z bandy / Bande de filles / Girlhood
2019 Portret kobiety w ogniu / Portrait de la jeune fille en feu / Portrait of a Lady on Fire