English
Europa, Europa
120 uderzeń serca Humanitarna wampirzyca poszukuje osób chcących popełnić samobójstwo Ja, Kapitan Poufne lekcje perskiego A oni dalej grzeszą, dobry Boże! Prześwietlenie Aida Amy Arab Blues How to Have Sex Ava Barany. Islandzka opowieść Na rauszu Pisklę Bohater Ból i blask Matka siedzi z tyłu Osobliwości sycylijskie Ostatnie lato Cicha ziemia Siła ognia Czarna rzeka Porwany Człowiek, który zabił Don Kichota Nieznajomy nad jeziorem Daleko od Reykjavíku Ładunek Cięcie Dom, który zbudował Jack Wielki wóz Jak być ptakiem. Instrukcja Duke of Burgundy. Reguły pożądania Będzie lepiej Egzamin Gdzie jest Anne Frank Zło nie istnieje Happy End Holy Spider I znowu zgrzeszyliśmy, dobry Boże! W świetle dnia Julieta Klient Królowa Kier Księżyc Jowisza Utøya, 22 lipca La Gomera Lamb Ludzki głos To tylko wiatr Synowie Danii Oskarżony Maiden Odbicie Martwe wody Nie obchodzi mnie, czy przejdziemy do historii jako barbarzyńcy Matki równoległe Młodość Mój synek Na pełny etat Nostalgia Oficer i szpieg Olli Mäki. Najszczęśliwszy dzień jego życia Oni Oni 1 Oni 2 Paryż, 13. dzielnica Podwójne życie Michael Kohlhaas Podwójny kochanek Klondike Portret kobiety w ogniu Samba Donbas Schyłek dnia Sieranevada Skarb Stracone złudzenia 24 godziny Zupełnie Nowy Testament Szarlatan Thelma Zagubieni Tori i Lokita Trzy piętra Wszyscy wiedzą Weselny toast W ułamku sekundy Słudzy Kafarnaum Śmierć Ludwika XIV Oslo, 31 sierpnia Młoda i piękna W cieniu kobiet Van Gogh. U bram wieczności Złe baśnie Wszystko poszło dobrze Boscy Fabian albo świat schodzi na psy Szef roku Dzięki bogu Peter von Kant Właściciele Magiczne noce Proxima Petra X&Y Początek Co przynosi przyszłość Benedetta Dwa dni, jedna noc Zdarzyło się Niebieska linia Margot i Alma Feniks Godland Biały, biały dzień Angelo Między morzem a oceanem Niepamięć Gołąb przysiadł na gałęzi i rozmyśla o istnieniu Pięć diabłów Kawałek nieba Annette Arktyka Tajemnice Morza Sargassowego Rodeo Pierwszy dzień mojego życia Winny czy niewinny Sytuacja awaryjna Bezmiar Między lustrami Zawsze będę widzieć wasze twarze Pamfir Wielka wolność Cicha dziewczyna Skończ z tymi kłamstwami Bestie Disco Boy Moja zbrodnia Houria Kochanica króla Jeanne du Barry Saint Omer Opadające liście Pewnego dnia powiemy sobie wszystko Powoli Strefa interesów Anselm Czerwone niebo Spadająca gwiazda Bękart The Old Oak Kolacja pożegnalna Królestwo zwierząt Jutro będzie nasze Rosalie Kiedy stopi się lód Pies i Robot La Chimera Opętanie Silver Haze Skarby Samsara
Indeks cyklu

Matki równoległe

Pedro Almodóvar
Parallel Mothers / Madres paralelas
Hiszpania 2021 / 117’
Ludzki głos

Najnowszy film Pedra Almodóvara, z nagrodzoną za swoją rolę na festiwalu w Wenecji Penélope Cruz, to wyznanie wiary w siłę w kobiet, ich solidarność i odwagę. Czułe, a przy tym żywiołowe; ciepłe, ale niepozbawione dramatycznych zwrotów akcji; pełne nadziei, która przychodzi po bolesnych stratach – Matki równoległe portretują życie w jego wszystkich odcieniach.

Bohaterki filmu, Janis (Cruz) i Ana (Milena Smit), spotykają się na oddziale położniczym. Ta pierwsza jest dojrzałą kobietą, ta druga ledwie przestała być nastolatką. Obie są singielkami, obie czeka samodzielne macierzyństwo. Janis wie, że sobie poradzi, Ana jest pełna obaw. Wydaje się, że ich ścieżki ledwie się przetną, tymczasem więź, która je połączy, okaże się mocna jak pępowina. Jak to u Almodóvara bywa: zbieg okoliczności może stać się przeznaczeniem, a rodzina z wyboru tą, która zaoferuje bezwarunkową akceptację i miłość.

Matki równoległe to nie tylko tragikomiczna, intymna opowieść o bólu i blasku macierzyństwa. To również mocny głos przeciw rodzinnym sekretom i ukrywaniu prawdy o przeszłości. I właśnie kobiety, które tworzą pomost pomiędzy przeszłością i przyszłością, okazują się w filmie Almodóvara bezkompromisowymi rzeczniczkami otwartości przynoszącej ulgę i oczyszczenie.

Film został z entuzjazmem przyjęty przez krytykę, która nie szczędzi mu komplementów. Najlepszy Almodóvar od Wszystko o mojej matce (Variety), Penélope Cruz w swojej najlepszej roli (Time), Pulsująca emocjami historia (The Wrap), Wielki pean na cześć kobiet (Little White Lies) – piszą zachwyceni recenzenci.  

Pedro Almodóvar

Jeden z największych mistrzów kina hiszpańskiego. Zadebiutował w 1978 roku filmem Rżnij mnie, rżnij mnie, rżnij mnie Tim!. Jeden z czołowych twórców nurtu La Movida Madrileña zasłynął odważnymi, bezkompromisowymi, punkowymi filmami o ludziach nieprzystających do szarego, zniszczonego latami totalitaryzmu społeczeństwa, m.in. Pepi, Luci, Bom i inne dziewczyny z dzielnicy, Matador, Prawo pożądaniaKobiety na skraju załamania nerwowegoWysokie obcasy. Jeden z najważniejszych europejskich reżyserów.

Filmografia

1978 Rżnij mnie, rżnij mnie, rżnij mnie, Tim! / Folle... folle... fólleme Tim! / Fuck... Fuck... Fuck Me, Tim!

1988 Kobiety na skraju załamania nerwowego / Mujeres al borde de un ataque de nervios / Women on the Verge of a Nervous Breakdown

1993 Kika

1997 Drżące ciało / Carne trémula / Live Flesh

1999 Wszystko o mojej matce / Todo sobre mi madre / All About My Mother

2002 Porozmawiaj z nią / Hable con ella / Talk to Her

2004 Złe wychowanie / La Mala educación / Bad Education

2006 Volver

2013 Przelotni kochankowie / Los Amantes pasajeros / I'm So Excited

Twórcy

reżyseria Pedro Almodóvar
scenariusz Pedro Almodóvar
zdjęcia José Luis Alcaine
montaż Teresa Font
muzyka Alberto Iglesias
obsada Penélope Cruz, Milena Smit, Rossy de Palma, Aitana Sánchez-Gijón, Israel Elejalde
producent Agustín Almodóvar, Esther García
produkcja El Deseo
polski dystrybutor Gutek Film
język hiszpański
barwa kolor