Najnowszy film Pedra Almodóvara, z nagrodzoną za swoją rolę na festiwalu w Wenecji Penélope Cruz, to wyznanie wiary w siłę w kobiet, ich solidarność i odwagę. Czułe, a przy tym żywiołowe; ciepłe, ale niepozbawione dramatycznych zwrotów akcji; pełne nadziei, która przychodzi po bolesnych stratach – Matki równoległe portretują życie w jego wszystkich odcieniach.
Bohaterki filmu, Janis (Cruz) i Ana (Milena Smit), spotykają się na oddziale położniczym. Ta pierwsza jest dojrzałą kobietą, ta druga ledwie przestała być nastolatką. Obie są singielkami, obie czeka samodzielne macierzyństwo. Janis wie, że sobie poradzi, Ana jest pełna obaw. Wydaje się, że ich ścieżki ledwie się przetną, tymczasem więź, która je połączy, okaże się mocna jak pępowina. Jak to u Almodóvara bywa: zbieg okoliczności może stać się przeznaczeniem, a rodzina z wyboru tą, która zaoferuje bezwarunkową akceptację i miłość.
Matki równoległe to nie tylko tragikomiczna, intymna opowieść o bólu i blasku macierzyństwa. To również mocny głos przeciw rodzinnym sekretom i ukrywaniu prawdy o przeszłości. I właśnie kobiety, które tworzą pomost pomiędzy przeszłością i przyszłością, okazują się w filmie Almodóvara bezkompromisowymi rzeczniczkami otwartości przynoszącej ulgę i oczyszczenie.
Film został z entuzjazmem przyjęty przez krytykę, która nie szczędzi mu komplementów. Najlepszy Almodóvar od Wszystko o mojej matce (Variety), Penélope Cruz w swojej najlepszej roli (Time), Pulsująca emocjami historia (The Wrap), Wielki pean na cześć kobiet (Little White Lies) – piszą zachwyceni recenzenci.
Jeden z największych mistrzów kina hiszpańskiego. Zadebiutował w 1978 roku filmem Rżnij mnie, rżnij mnie, rżnij mnie Tim!. Jeden z czołowych twórców nurtu La Movida Madrileña zasłynął odważnymi, bezkompromisowymi, punkowymi filmami o ludziach nieprzystających do szarego, zniszczonego latami totalitaryzmu społeczeństwa, m.in. Pepi, Luci, Bom i inne dziewczyny z dzielnicy, Matador, Prawo pożądania, Kobiety na skraju załamania nerwowego, Wysokie obcasy. Jeden z najważniejszych europejskich reżyserów.
1978 Rżnij mnie, rżnij mnie, rżnij mnie, Tim! / Folle... folle... fólleme Tim! / Fuck... Fuck... Fuck Me, Tim!
1988 Kobiety na skraju załamania nerwowego / Mujeres al borde de un ataque de nervios / Women on the Verge of a Nervous Breakdown
1993 Kika
1997 Drżące ciało / Carne trémula / Live Flesh
1999 Wszystko o mojej matce / Todo sobre mi madre / All About My Mother
2002 Porozmawiaj z nią / Hable con ella / Talk to Her
2004 Złe wychowanie / La Mala educación / Bad Education
2006 Volver
2013 Przelotni kochankowie / Los Amantes pasajeros / I'm So Excited