Łesia jest młodą więźniarką, niedawno osadzoną w odeskim zakładzie karnym. Już w ośrodku rodzi jej się dziecko. Małego Kolę będzie mogła jednak widywać tylko w wyznaczonych godzinach. Chłopiec pozostanie na oddziale dziecięcym do trzeciego roku życia, potem, jeśli nie weźmie go pod opiekę ktoś z rodziny, trafi do sierocińca. Los Łesi dzielą wszystkie matki odsiadujące wyrok. Kontrapunktem dla ich historii jest postać Iriny – strażniczki, zakładowej nauczycielki i psycholożki, cenzorki listów i jak się okazuje, współczującej obserwatorki życia skazanych kobiet. W tym wyczyszczonym z wszelkiego sentymentalizmu, a przecież budzącym niezwykle silne emocje filmie Péter Kerekes zbiera doświadczenia ponad stu rzeczywistych więźniarek. Dramatyzuje ich historie, zachowując jednak dokumentalną konwencję. Z codziennych sytuacji, obserwacji, rozmów i scen reżyser buduje zwięzłą, mocną narrację – przedstawia portret kobiet pod presją, analizuje ich los, jednocześnie zadając pytanie o rolę mężczyzn.
Słowacki reżyser filmów dokumentalnych i fabularnych, producent, absolwent Akademii Sztuk Performatywnych (VMU) w Bratysławie, gdzie później wykładał. Autor filmów dokumentalnych opowiadających o historii Europy Wschodniej (66 sezonów, Aksamitni terroryści, Kucharze historii), producent zaangażowany w projekty międzynarodowe (Okupacja 1968). W swoich filmach łączy elementy dokumentalne i fabularyzowane.
1996 Jozsef Balogh, Pribenik
2003 66 sezonów / 66 sezón (doc.)
2008 Kucharze historii / Ako sa varia dejiny / Cooking History (doc.)
2013 Sametoví teroristé / Velvet Terrorists (doc.)
2014 Slovensko 2.0
2019 Batastories (doc.)
2021 107 matek / Cenzorka / 107 Mothers