English

Nikita

Luc Besson
Francja, Włochy 1990 / 118’

Luc Besson coraz bliżej Hollywoodu. Zagorzały orędownik zrodzonych na kontynencie azjatyckim filmów typu girls with guns (termin ten mówi sam za siebie) często dostosowuje kampową konwencję charakterystyczną dla kina eksploatacji do wymogów zarówno neobaroku, jak i typowo mainstreamowej produkcji sensacyjnej. Dostosowuje udanie, czego dowodzą kolejki, które ustawiały się przed kasami biletowymi w kinach. Transformacja pozornie niereformowalnej ulicznej przestępczyni w zabójczynię na usługach rządu, zamknięta w niecałych dwóch godzinach seansu, działa na wyobraźnię – Nikita doczekała się najpierw remake’u rodem z Hongkongu, potem wersji amerykańskiej z Bridget Fondą, a parę lat później serialu telewizyjnego, a nawet dwóch.

nagrody

César Awards 1991 – Best Actress; David di Donatello Awards 1991 – Best Foreign Actress; Italian National Syndicate of Film Journalists 1991 – Best Foreign Director; National Board of Review 1991 – Award for Top Foreign Films

Luc Besson

Francuski reżyser, scenarzysta i producent urodzony w 1959 roku. Miał zostać biologiem morskim, lecz wypadek podczas nurkowania uniemożliwił mu obranie ścieżki kariery naukowej – z korzyścią dla kina. Od małego wychowywany na komiksach i telewizji, zainteresował się fotografią, a potem filmem, jeszcze jako nastolatek kreśląc w zeszycie zarysy fabularne swoich przyszłych przebojów. Po maturze odbył krótki staż w Hollywood i rozpoczął pracę przy realizacji filmów krótkometrażowych i fabularnych, a następnie został asystentem reżysera w wytwórni Gaumont. Współpracował m.in. z Lewisem Gilbertem, Clive’em Donnerem, Claude’em Faraldo i Patrickiem Grandperretem. W 1981 roku założył własną firmę producencką, w której realizował filmy reklamowe. Jego debiut pełnometrażowy w konwencji science fiction, film Ostatnia walka (1983), przyniósł mu kilkanaście międzynarodowych nagród. Nazywany najbardziej hollywoodzkim reżyserem spośród francuskich twórców filmowych, współtworzył w połowie lat 80. i na początku 90. ubiegłego wieku nieformalny nurt artystyczny zwany cinéma du look, tudzież francuskim neobarokiem.

Filmografia

1981 L’avant-dernier (short)

1983 Ostatnia walka / Le dernier combat / The Last Battle

1985 Metro / Subway

1988 Wielki błękit / Le grand bleu / The Big Blue

1990 Nikita / La Femme Nikita

1991 Atlantis (doc.)

1994 Mon légionnaire (video, doc., segment in: De Serge Gainsbourg à Gainsbarre de 1958–1991)

1994 Leon zawodowiec / Léon / Léon: The Professional

1997 Piąty element / The Fifth Element

1999 Joanna D’Arc / Joan of Arc

2005 Angel-A

2006 Artur i Minimki / Arthur et les Minimoys / Arthur and the Invisibles (anim.)

2007 Arthur and the Invisibles: The Making of the Year’s Greatest Adventure (TV, doc.)

2009 Artur i zemsta Maltazara / Arthur et la vengeance de Maltazard / Arthur and the Revenge of Maltazard (anim.)

2010 Niezwykłe przygody Adeli Blanc-Sec / Les aventures extraordinaires d’Adèle Blanc-Sec / The Extraordinary Adventures of Adèle Blanc-Sec

2010 Artur i Minimki 3. Dwa światy / Arthur et la guerre des deux mon des / Arthur 3: The War of the Two Worlds (anim.)

2011 Lady / The Lady

2013 Malavita

Twórcy

reżyseria Luc Besson
scenariusz Luc Besson
zdjęcia Thierry Arbogast
montaż Olivier Mauffroy
muzyka Éric Serra
dźwięk Michel Barlier, Pierre Befve, Patrice Grisolet, Marie Guesnier
obsada Anne Parillaud, Jean-Hugues Anglade, Tchéky Karyo, Jeanne Moreau, Jean Reno, Jean Bouise, Roland Blanche, Marc Duret, Patrick Fontana, Alain Lathière
producent Patrice Ledoux, Luc Besson, Mario Cecchi Gori, Vittorio Cecchi Gori
produkcja Gaumont, Les Films du Loup, Cecchi Gori Group Tiger Cinematografica
właściciel praw Gaumont
źródło kopii Solopan
język francuski, włoski