English

Ostatnia walka

Luc Besson
The Last Battle / Le dernier combat
Francja 1983 / 92’

Debiut Bessona okazał się wcale nie ostatnią, a pierwszą walką, jaką stoczył on z filmowym establishmentem. I co tu dużo mówić, starcie rozstrzygnął na swoją korzyść, postapokaliptyczne kino science fiction przepuszczając przez wrażliwość godną francuskiego nowofalowca. Może i podczas zdjęć Besson łypał jednym okiem na drugiego Mad Maxa – sporo rozwiązań fabularnych zapożyczono z filmu George’a Millera, a ponura atmosfera świata odradzającego się na gruzach cywilizacji nie jest wcale daleka od beznadziei i nihilizmu części pierwszej – ale to zupełnie nie przeszkodziło mu w stworzeniu oryginalnego kina autorskiego. Ostatnia bitwa to dzisiaj dzieło kultowe i ma zadatki, żeby takowym pozostać przez parę następnych dziesięcioleci, a to wszystko przez eksperymentalny niemal brak dialogów i brak koloru, eliptyczną narrację, Jeana Reno na pierwszym planie i muzykę Érica Serry.

nagrody

Avoriaz Fantastic FF 1983 – Special Jury Award; Brussels International Festival of Fantasy Film 1983 – Critic’s Prize; Stiges IFF 1983 – Best Film, Best Director; Fantasporto 1984 – Best Film, Best Director

Luc Besson

Francuski reżyser, scenarzysta i producent urodzony w 1959 roku. Miał zostać biologiem morskim, lecz wypadek podczas nurkowania uniemożliwił mu obranie ścieżki kariery naukowej – z korzyścią dla kina. Od małego wychowywany na komiksach i telewizji, zainteresował się fotografią, a potem filmem, jeszcze jako nastolatek kreśląc w zeszycie zarysy fabularne swoich przyszłych przebojów. Po maturze odbył krótki staż w Hollywood i rozpoczął pracę przy realizacji filmów krótkometrażowych i fabularnych, a następnie został asystentem reżysera w wytwórni Gaumont. Współpracował m.in. z Lewisem Gilbertem, Clive’em Donnerem, Claude’em Faraldo i Patrickiem Grandperretem. W 1981 roku założył własną firmę producencką, w której realizował filmy reklamowe. Jego debiut pełnometrażowy w konwencji science fiction, film Ostatnia walka (1983), przyniósł mu kilkanaście międzynarodowych nagród. Nazywany najbardziej hollywoodzkim reżyserem spośród francuskich twórców filmowych, współtworzył w połowie lat 80. i na początku 90. ubiegłego wieku nieformalny nurt artystyczny zwany cinéma du look, tudzież francuskim neobarokiem.

Filmografia

1981 L’avant-dernier (short)

1983 Ostatnia walka / Le dernier combat / The Last Battle

1985 Metro / Subway

1988 Wielki błękit / Le grand bleu / The Big Blue

1990 Nikita / La Femme Nikita

1991 Atlantis (doc.)

1994 Mon légionnaire (video, doc., segment in: De Serge Gainsbourg à Gainsbarre de 1958–1991)

1994 Leon zawodowiec / Léon / Léon: The Professional

1997 Piąty element / The Fifth Element

1999 Joanna D’Arc / Joan of Arc

2005 Angel-A

2006 Artur i Minimki / Arthur et les Minimoys / Arthur and the Invisibles (anim.)

2007 Arthur and the Invisibles: The Making of the Year’s Greatest Adventure (TV, doc.)

2009 Artur i zemsta Maltazara / Arthur et la vengeance de Maltazard / Arthur and the Revenge of Maltazard (anim.)

2010 Niezwykłe przygody Adeli Blanc-Sec / Les aventures extraordinaires d’Adèle Blanc-Sec / The Extraordinary Adventures of Adèle Blanc-Sec

2010 Artur i Minimki 3. Dwa światy / Arthur et la guerre des deux mon des / Arthur 3: The War of the Two Worlds (anim.)

2011 Lady / The Lady

2013 Malavita

Twórcy

reżyseria Luc Besson
scenariusz Luc Besson, Pierre Jolivet
zdjęcia Carlo Varini
montaż Sophie Schmit
muzyka Éric Serra
obsada Jean Reno, Pierre Jolivet, Jean Bouise, Fritz Wepper, Christiane Krüger, Maurice Lamy
producent Luc Besson, Pierre Jolivet
produkcja Les Films du Loup
właściciel praw Gaumont
język bez dialogów
barwa czarno-biały