Debiut Bessona okazał się wcale nie ostatnią, a pierwszą walką, jaką stoczył on z filmowym establishmentem. I co tu dużo mówić, starcie rozstrzygnął na swoją korzyść, postapokaliptyczne kino science fiction przepuszczając przez wrażliwość godną francuskiego nowofalowca. Może i podczas zdjęć Besson łypał jednym okiem na drugiego Mad Maxa – sporo rozwiązań fabularnych zapożyczono z filmu George’a Millera, a ponura atmosfera świata odradzającego się na gruzach cywilizacji nie jest wcale daleka od beznadziei i nihilizmu części pierwszej – ale to zupełnie nie przeszkodziło mu w stworzeniu oryginalnego kina autorskiego. Ostatnia bitwa to dzisiaj dzieło kultowe i ma zadatki, żeby takowym pozostać przez parę następnych dziesięcioleci, a to wszystko przez eksperymentalny niemal brak dialogów i brak koloru, eliptyczną narrację, Jeana Reno na pierwszym planie i muzykę Érica Serry.
Avoriaz Fantastic FF 1983 – Special Jury Award; Brussels International Festival of Fantasy Film 1983 – Critic’s Prize; Stiges IFF 1983 – Best Film, Best Director; Fantasporto 1984 – Best Film, Best Director
Francuski reżyser, scenarzysta i producent urodzony w 1959 roku. Miał zostać biologiem morskim, lecz wypadek podczas nurkowania uniemożliwił mu obranie ścieżki kariery naukowej – z korzyścią dla kina. Od małego wychowywany na komiksach i telewizji, zainteresował się fotografią, a potem filmem, jeszcze jako nastolatek kreśląc w zeszycie zarysy fabularne swoich przyszłych przebojów. Po maturze odbył krótki staż w Hollywood i rozpoczął pracę przy realizacji filmów krótkometrażowych i fabularnych, a następnie został asystentem reżysera w wytwórni Gaumont. Współpracował m.in. z Lewisem Gilbertem, Clive’em Donnerem, Claude’em Faraldo i Patrickiem Grandperretem. W 1981 roku założył własną firmę producencką, w której realizował filmy reklamowe. Jego debiut pełnometrażowy w konwencji science fiction, film Ostatnia walka (1983), przyniósł mu kilkanaście międzynarodowych nagród. Nazywany najbardziej hollywoodzkim reżyserem spośród francuskich twórców filmowych, współtworzył w połowie lat 80. i na początku 90. ubiegłego wieku nieformalny nurt artystyczny zwany cinéma du look, tudzież francuskim neobarokiem.
1981 L’avant-dernier (short)
1983 Ostatnia walka / Le dernier combat / The Last Battle
1985 Metro / Subway
1988 Wielki błękit / Le grand bleu / The Big Blue
1990 Nikita / La Femme Nikita
1991 Atlantis (doc.)
1994 Mon légionnaire (video, doc., segment in: De Serge Gainsbourg à Gainsbarre de 1958–1991)
1994 Leon zawodowiec / Léon / Léon: The Professional
1997 Piąty element / The Fifth Element
1999 Joanna D’Arc / Joan of Arc
2005 Angel-A
2006 Artur i Minimki / Arthur et les Minimoys / Arthur and the Invisibles (anim.)
2007 Arthur and the Invisibles: The Making of the Year’s Greatest Adventure (TV, doc.)
2009 Artur i zemsta Maltazara / Arthur et la vengeance de Maltazard / Arthur and the Revenge of Maltazard (anim.)
2010 Niezwykłe przygody Adeli Blanc-Sec / Les aventures extraordinaires d’Adèle Blanc-Sec / The Extraordinary Adventures of Adèle Blanc-Sec
2010 Artur i Minimki 3. Dwa światy / Arthur et la guerre des deux mon des / Arthur 3: The War of the Two Worlds (anim.)
2011 Lady / The Lady
2013 Malavita