Muzyczna etnografia to zajęcie dla pasjonatów. Bez wątpienia są nimi Marcel i Catherine Cellier – szwajcarskie małżeństwo przez ponad pół wieku podróżujące po Bałkanach i dokumentujące wszelkie formy tamtejszego muzycznego folkloru. Światowa scena muzyczna zawdzięcza im między innymi odkrycie Gheorghe’a Zamfira czy hipnotyzujących bułgarskich chórów. Bałkańskie melodie to w równej mierze opowieść o ich fascynacji skrywaną za żelazną kurtyną kulturą Europy Południowo-Wschodniej, jak i próba uchwycenia fenomenu zrodzonej na styku katolicyzmu, prawosławia oraz islamu muzyki Karpat i Bałkanów. Przede wszystkim jednak film Schwieterta to próba ocalenia pamięci o Cellierach i ich pasji.
Special Prize of Freistadt City 2012
Urodził się w 1961 roku w niemieckim Esslingen, dorastał jednak w Therwil w Szwajcarii. Pierwsze doświadczenia jako filmowiec zdobywał na początku lat 80. w telewizji Globo, gdzie asystował przy realizacji filmów muzycznych. W 1983 roku wyjechał do USA. Przez pewien czas był słuchaczem California Art Institute w San Francisco. Od 1984 do 1990 roku studiował w Akademii Filmu i Telewizji w Berlinie, by po jej ukończeniu powołać do życia firmę Neapel Film. Od początku swojej kariery dokumentalisty skupił się na nietypowych muzykach, instrumentach i powiązanych z nimi historiami.
1986 Das Topolino Projekt (short)
1996 A Tickle in the Heart (doc.)
2000 El acordeón del diablo
2004 Schwarze Madonna (doc.)
2005 Accordion Tribe (doc.)
2007 Ojczyste dźwięki / Heimatklänge / Echoes of Home (doc.)
2012 Bałkańskie melodie / Balkan Melodie / Balkan Melody (doc.)