English

Na los szczęścia, Baltazarze!

Robert Bresson
Balthazar / Au hasard, Balthazar
Francja, Szwecja 1966 / 95’

Narracja tego inspirowanego Idiotą Fiodora Dostojewskiego filmu biegnie dwutorowo – równolegle prowadzone są wątki młodziutkiej Marie oraz jej osła Baltazara, których los brutalnie doświadcza. Od świata zaznają samych krzywd i niegodziwości, które znoszą z pokorą – to rozumiana po chrześcijańsku metafora męczeństwa. Bresson w Na los szczęścia, Baltazarze! rozwija swoją koncepcję aktora-modela, angażując, jak zwykle, debiutantkę; tym razem padło na Annę Wiazemsky. Opracowana przez francuskiego mistrza autorska metoda aktorskiego drylu polegała na całkowitym wyrugowaniu z roli ekspresji, odarciu jej do kości, co reżyser osiągał poprzez minimalistyczne komendy wydawane na planie oraz powtarzane do znudzenia ujęcia.

nagrody

Venice IFF 1966 – OCIC Award; French Syndicate of Cinema Critics 1967 – Best Film

Robert Bresson

Jeden z najwybitniejszych filmowców francuskich. Jean-Luc Godard powiedział, że Bresson jest dla kina tym, czym Dostojewski dla literatury i Mozart dla muzyki. Słynął ze swojego ascetycznego stylu i humanistycznego wydźwięku swoich filmów, podszytego katolickim światopoglądem; często powracającymi tematami w jego sztuce są odkupienie, męczeństwo oraz metafizyczna refleksja nad duszą i naturą ludzką.

Wybrana filmografia

1945 Anioły grzechu / Les anges du péché / Angels of Sin

1951 Dziennik wiejskiego proboszcza / Journal d’un curé de campagne / Diary of a Country Priest

1956 Ucieczka skazańca / Un condamné à mort s'est échappé ou Le vent souffle où il veut / A Man Escaped

1966 Na los szczęścia, Baltazarze! / Au hasard Balthazar / Balthazar

1974 Lancelot z jeziora / Lancelot du Lac / Lancelot of the Lake

1983 Pieniądz / L’argent / Money

Twórcy

reżyseria Robert Bresson
scenariusz Robert Bresson
zdjęcia Ghislain Cloquet
montaż Raymond Lamy
muzyka Jean Wiener
obsada Anne Wiazemsky, François Lafarge, Walter Green
producent Mag Bodard
produkcja Argos Films, Athos Films, Parc Film, Svensk Filmindustri, Svenska Filminstitutet
właściciel praw Tamasa
źródło kopii Filmoteka Narodowa
język francuski, łaciński
barwa czarno-biały