Wcielenie nacjonalistycznych idei czy symbol anarchii? Kim dziś jest Joanna d’Arc? Virgil Vernier szuka jej w miejscach, w których rzeczywistość jest infekowana przez fikcję, a dokument splata się z mitem. Jego kamera bada architekturę miasta, wpada w grupy ludzi i idąc za niektórymi, zagląda do nocnych klubów. W jednym z nich odnajduje Jean – tancerkę erotyczną. Czy zdjęcie ubrania jest dla niej aktem desperacji czy też kluczowym gestem w walce o dominację? Czy Jean przechodzi ewolucję, gdy trafia na miejską fetę upamiętniającą Joannę Orleańską? Reżyser błądzi z nią wśród niedopowiedzeń i mnoży pytania, sugestywnie zderzając duchową czystość z grzesznym wyuzdaniem. Światłem na taśmie maluje ikonę, na której twarz striptizerki zyskuje boski wymiar.
Urodził się w Paryżu w 1976 roku, gdzie studiował filozofię i sztuki piękne. Już w swoim debiucie Karine (2001) łączył alegorię z realizmem i mitologię z dokumentem. Jego kolejną produkcją był utwór Golden Bird (2004) – uwspółcześniona adaptacja baśni braci Grimm. Zaangażowany jest też w realizację dokumentów, nakręcił Autoproduction (2009), a rok później – wspólnie z Ilanem Klipperem – Police Station. Jego krótki metraż o eksrowerzyście tęskniącym za reżimem – Therminador – był pokazywany w sekcji Quinzaine des Réalisateurs w Cannes w 2009 roku. Jego najnowszy film, Dziewice z Orleanu(2012), miał premierę w konkursie głównym na festiwalu w Locarno.
2001 Karine
2004 L’oiseau d’Or / Golden Bird
2008 Thermidor (short)
2009 Autoproduction (doc.)
2010 Commissariat / Police Station (co-dir., doc.)
2010 Pandore (doc., short)
2012 Dziewice z Orleanu / Orléans / Orleans