Chico i Rita to żywy obraz Hawany końca lat 40. – rozhulanej, spowitej papierosowym dymem, gdzie na ulicach bez przerwy rozbrzmiewają jazzowe takty. Na tym tle rozgrywa się opowieść o tragicznych w skutkach miłosnych pomyłkach i nieporozumieniach. Film Fernada Trueby, Javiera Mariscala i Tona Erranda to rzecz niezwykła, bo niezwykle szczera w swojej prostocie, znakomicie oddająca gorączkę uczuć dwójki tytułowych bohaterów i zmysłowość latynoskiej muzyki. Forma utworu doskonale koresponduje z tematem. Sugestywna, gruba kreska i powolna, kontemplacyjna narracja biegnąca rytmem narzuconym przez kolejne nuty wygrywane przez Bebo Valdésa składają się na iście kubański, gęsty od emocji spektakl w stylu retro. Nietrudno wyobrazić sobie, że film ten oglądamy w jakiejś kubańskiej, dusznej knajpie, a nie w klimatyzowanej sali kinowej.
Fernando Trueba to wielokrotnie nagradzany scenarzysta, reżyser i producent, od trzech dekad z powodzeniem działający na polach filmu fabularnego i dokumentalnego, telewizji, teatru i muzyki. Jego Belle époque z udziałem młodej Penelope Cruz wyróżniono Oscarem i nagrodą BAFTA dla najlepszego filmu nieanglojęzycznego. Owocem przelotnego romansu Trueby z Hollywood była komedia romantyczna Zbyt wiele z Antonio Banderasem, Melanie Griffith i Daryl Hannah, po realizacji której reżyser powrócił do rodzimej Hiszpanii, gdzie zrealizował m.in. Dziewczynę marzeń, ponownie z Cruz w roli głównej. Film miał premierę na Festiwalu Filmowym w Berlinie i zgarnął siedem nagród Goya. Dokument Trueby o latynoskim jazzie Ulica 54 był początkiem współpracy i przyjaźni reżysera z Javierem Mariscalem. Trueba jest także autorem książki Dictionario de Cine (Słownik filmowy). Zanim został filmowcem, pracował jako krytyk filmowy w czołowym hiszpańskim dzienniku „El País”.
Urodzony w Walencji Javier Mariscal jest wszechstronnym artystą plastykiem, projektantem zajmującym się ilustracją, grafiką, komiksem, malarstwem, animacją, wzornictwem przemysłowym, a także projektowaniem wnętrz, mebli oraz stron internetowych.
Po długim okresie kręcenia reklam i teledysków (Radio Futura, Los Rodriguez, Duncan Dhu, Luz Casal, Compay Segundo, La Oreja de Van Gogh) w 1998 Tono Errando dołączył do swoich braci w Estudio Mariscal, by zająć się reżyserią serialu animowanego Twipsy z udziałem postaci stworzonej przez Javiera Mariscala. Od tego czasu odpowiada w studio za audiowizualną stronę różnorodnych projektów, od teledysków po zautomatyzowane inscenizacje z udziałem robotów.
2010 Chico i Rita / Chico & Rita