English

Precz

Roee Rosen
Out / Tse
Izrael 2010 / 34’

W nagrodzonym na festiwalu w Wenecji w kategorii średniego metrażu filmie Precz skupiają się niczym w soczewce motywy i tematy obsesyjnie powracające w całej twórczości Roee Rosena: opętanie, wywrotowa energia seksualności i pożądania, zmiany tożsamości, a także gra z konwencjami i kulturowymi kodami, od horrorów klasy B, przez sztukę średniowieczną, po rosyjską poezję modernistyczną i musical. Precz to jednocześnie najbardziej polityczny z filmów prowokacyjnego artysty, który wywołuje, a właściwie egzorcyzmuje ducha obecnego ministra spraw zagranicznych Izraela, Avigdora Liebermana.

Rosen każe nam myśleć, że oglądamy klasyczny film dokumentalny. Jego bohaterkami są dwie młode kobiety, głęboko zaangażowane w sadomasochistyczną scenę Tel Awiwu. Dziewczyny udzielają obszernych wywiadów, opowiadają o erotycznych, politycznych i społecznych wymiarach przynależności do mniejszości seksualnej. Czy jednak na pewno mamy do czynienia z materiałem dokumentalnym? Okazuje się, że jedna z sadomasochistek jest opętana przez… Avigdora Liebermana, polityka znanego ze skrajnie prawicowych, nacjonalistycznych i rasistowskich przekonań. Druga zamierza wystąpić w roli egzorcystki i wypędzić z nawiedzonej dziewczyny ducha ideologii. Egzorcyzm przybiera formę perwersyjnego seksualnego rytuału. Z przestrzeni dokumentu przemieszczamy się w obszary satanistycznego horroru i zarazem ekstremalnego performance’u na granicy pornografii; z ust bezlitośnie chłostanej opętanej dziewczyny płyną fragmenty politycznych przemówień Liebermana. Groteskową, kuriozalną i zarazem pełną grozy scenę kończy niespodziewanie liryczna sekwencja poetycko-muzyczna, stanowiąca metakomentarz do całego filmu.

Wraz z Precz Rosen wkracza na linię frontu toczących się w Izraelu politycznych polemik. Głos artysty brzmi w tej debacie wyjątkowo. Rosen proponuje zastąpienie klasycznej politycznej retoryki językiem fantazmatów, erotyki, mitu, a także mową ciała, rozpalonego pożądaniem i opętanego ideologią. Autor sugeruje, że w przypadku nierozwiązywalnych konfliktów jednym wyjściem jest opowiedzenie ich zupełnie inaczej. 

Stach Szabłowski

nagrody

Venice IFF 2010 – Best Medium Length Film; CPH:DOX – Copenhagen International Documentary FF 2010 – Special Mention; Oberhausen International Short FF 2011 – Best European Short

Roee Rosen

Urodził się w 1963 roku, mieszka i pracuje w Tel Awiwie.  Malarz, pisarz, filmowiec, laureat nagrody Orizzonti na 67. Festiwalu Filmowym w Wenecji w 2010 roku. Cieszy się zasłużoną sławą najbardziej prowokacyjnego intelektualnie współczesnego artysty w Izraelu.

Intelektualna prowokacja jest ulubioną przez Roee Rosena metodą inicjowania dyskusji; sam artysta zajmuje w debacie dwuznaczne moralnie stanowiska i proponuje najbardziej karkołomne punkty widzenia. Twórczość Rosena to ryzykowna gra prowadzona z publicznością przez artystę, który przedstawia się jako rozmiłowany w transgresyjnych gestach notoryczny obrazoburca, ostentacyjnie (i nie bez perwersyjnej przyjemności) łamiący zasady przyzwoitości i poprawności politycznej. Do kluczowych posunięć w tej grze należą manipulacje pojęciem osobowości – odgrywanie ról, kreowanie fikcyjnych postaci i przywłaszczanie sobie cudzych tożsamości. Bohaterkami i przedmiotami tych demonicznych operacji są najczęściej kobiety – żeńskie sobowtóry, alter ego i wcielenia artysty, które stają się medium parateatralnych performance’ów, ale także ofiarami symbolicznego opętania. Spektakl twórczości Rosena rozgrywa się na skrzyżowaniu sztuk wizualnych, literatury i kina, spełnia się zaś w rozbudowanych narracjach z pogranicza fikcji i rzeczywistości, w ryzykownych maskaradach i prowokacyjnych mistyfikacjach.

Tematem, który Rosen rozwija między wierszami swoich artystycznych scenariuszy, jest śmierć, rozumiana w prywatnym, fizycznym sensie, ale również jako miejsce w przeszłości, pamięci i historii. Przeszczepione w teraźniejszość, śmierć i historia stają się przedmiotami manipulacji, otwartym polem do awanturniczych spekulacji; Roee Rosen jest aż nazbyt chętny, aby takie spekulacje prowadzić. Śmierć czai się między wierszami dyskursu tego twórcy. Tymczasem na jego marginesie czeka na odpowiedź pytanie: kim właściwie jest Roee Rosen? Kim jest artysta, który kryje się pod tyloma przybranymi tożsamościami i powraca w coraz to nowym przebraniu? Jego sztuka jawi się jako teatr jednego aktora grającego kolejne role.

Czy Roee Rosen jest pilnym uczniem Franza Kafki w sztuce pielęgnowania obsesji? A może późnym spadkobiercą nieprawomyślnych „spiskowców rozkoszy”, od de Sade’a, przez Lautréamonta, po George’a Bataille’a, dla których transgresyjny gest był modus operandi, a pornografia – jeszcze jedną formą filozofii? Zidentyfikowanie Rosena jest tym trudniejsze, że artysta korzysta z płynnego charakteru współczesnych koncepcji tożsamości i płci; kryje się za kobiecymi wcieleniami, przyjmuje kobiece punkty widzenia. Jego sztuka mogłaby być oglądana w świetle teorii queer i feminizmu – czy jednak twórczość Rosena się mieści w tych teoriach, czy też raczej jest ich pastiszem? Obszar, w którym należy szukać Roee Rosena, wyznaczony jest przez jego nieokiełznany instynkt polemiczny, wizualną erudycję, intelektualną brawurę i erotyczną wyobraźnię. Pożądanie służy tu za energię, która ożywia spektakl sztuki, tożsamość zaś staje się machiną, za pomocą której artysta uruchamia różne możliwości „ja” – przekracza, mnoży i jednocześnie neguje siebie, stając się Innym we własnej opowieści.

Wybrana filmografia

1994 Dr Cross / Dr. Cross (short)

2005 Dwie kobiety i mężczyzna / Two Women and a Man (short)

2007 Wyznania już wkrótce w kinach / Confessions Coming Soon (short)

2007 Śmierć Dydony / The Death of Dido (short)

2008 Zwano mnie Kuni-Lemel / I Was Called Kuney-Lemel (short)

2010 Boki zrywać / Hilarious (short)

2010 Precz / Tse / Out (doc., short)

Opracowanie: Stach Szabłowski

Artykuły o filmie

Roee Rosen w internecie

Twórcy

reżyseria Roee Rosen
scenariusz Roee Rosen
zdjęcia Avner Shahaf
montaż Max Lomberg
muzyka Boris Lipatin
dźwięk Binya Reches
obsada Yoana Gonen, Ela Shapira, Igor Krutogolov, Boris Martzinovsky
producent Sharon Benraf
właściciel praw Roee Rosen
język hebrajski, rosyjski