Grupa biurowych urzędników, starzejących się pod batogiem wielkiej zagranicznej kompanii, wszczyna brutalną rewoltę. Grożąc młodym menedżerom śmiercionośnymi dziurkaczami i niecnie wykorzystując szpikulce na papiery, dziarscy staruszkowie ruszają biurowiec z fundamentów i, jak w przygodach karmazynowego pirata, wypływają na podbój świata finansjery. Film miał być częścią Sensu życia według Monty Pythona, jednak rozrósł się na tyle, że zdecydowano się wyodrębnić go jako osobną produkcję. Bogactwo scenograficznych detali i inscenizacyjny rozmach sprawiają, że film doskonale wypada na wielkim ekranie. Ciekawy rezultat daje wykorzystanie w filmie aktorskim technik rodem z animacji: mamy tu znane z innych filmów Gilliama ruchome budynki, kolażowe wykorzystanie zwykłych przedmiotów do niezwykłych czynności, a także ujęcia z nietypowych kątów kamery, skutkujące groteskowymi zniekształceniami perspektywy. Podobnie jak w Bandytach czasu, głównymi bohaterami są tu przedstawiciele grupy społecznej, rzadko pokazywanej jako inicjatorzy awanturniczych przygód, a fabularne ostrze ironii – niczym w Brazil – wymierzone jest w biurokratyczny system i hegemonię białych kołnierzyków.
Najpierw rysownik, ilustrator, autor reklamówek, producent. Urodził się w 1940 roku w Medicine Lake, Minnesota, USA. W 1969 w Londynie dołączył do grupy brytyjskich komików, zasłynął pomysłowymi animacjami-wycinankami, wykorzystanymi w filmach Monty Pythona. Sporadycznie występował jako aktor. Monthy Python i święty Graal był dla niego szansą, by po raz pierwszy stanąć za kamerą wraz ze współreżyserem Terry Jonesem, a wkrótce doczekał się samodzielnego debiutu Jabberwocky. Przylgnęła do niego łatka niepoprawnego fantasty i anarchicznego humorysty. Oscylując pomiędzy artystyczną ekstrawagancją i zadziwiającą nieprzewidywalnością, Gilliam konsekwentnie dowodzi oryginalności plastycznej swoich wizji.
W 2009 roku został uhonorowany nagrodą Academy Fellowship, jest laureatem m.in. nagród BAFTA (animacje dla Latającego Cyrku Monthy Pythona), nominacji do Oscara (scenariusz Brazil) czy Złotych Globów krytyki w USA.
1975 Monty Python i Święty Graal / Monty Python and the Holy Grail (co-dir.)
1977 Jabberwocky
1981 Bandyci czasu / Time Bandits
1983 Karmazynowe Ubezpieczenie Ostateczne / The Crimson Permanent Assurance (short)
1985 Brazil
1988 Przygody Barona Munchhausena / The Adventures of Baron Munchhausen
1991 Fisher King / The Fisher King
1995 12 małp / Twelve Monkeys
1998 Las Vegas Parano / Fear and Loathing in Las Vegas
2005 Nieustraszeni bracia Grimm / The Brothers Grimm
2005 Kraina traw / Tideland
2009 Parnassus – człowiek, który oszukał diabła / The Imaginarium of Doctor Parnassus
2010 The Legend of Hallowdega (short)
2011 Świetna rodzina / The Wholly Family (short)
selected animations
1968 Czas na opowieść / Storytime (short)
1968 Animations for We Have Ways of Making You Laugh
1968 Animations for The Marty Feldman Comedy Machine
1968 Świąteczna kartka / The Christmas Card (animation for Do Not Adjust Your Stockings)
1968 Animations for Do Not Adjust Your Set
1969–1974 Animations for TV series Latający Cyrk Monty Pythona / Monty Python’s Flying Circus
1971 Sen o lataniu / The Miracle of Flight (short)
1971 Animations for A teraz coś z zupełnie innej beczki / And Now for Something Completely Different
1979 Animations for Żywot Briana / Monty Python’s Life of Brian
1982 Animations for Monty Python na żywo w Hollywood Bowl / Monty Python Live at Hollywood Bowl
1983 Animations for Sens życia według Monty Pythona / Monty Pythons The Meaning of Life
2006 Animations for Latający Cyrk Monty Pythona – Perełki Monty Pythona: Terry Gilliam / Monty Python’s Flying Circus – Terry Gilliam’s Personal Best