Sam Lowry to przeciętny urzędnik, w dzień oddający się pracy papierkowej, w nocy śniący o mocy superbohatera. Opiera się autorytarnej, wyprasowanej przez chirurgów plastycznych matce, która popycha go w stronę awansu. Wszystko ulega zmianie, gdy na jawie spotyka dziewczynę ze swoich marzeń – wyrywa się z bierności i nie może dłużej przymykać oczu na bezduszność systemu, którego jest trybikiem. Czy w tej nierównej walce ma jednak jakiekolwiek szanse? Choć skojarzenia z Orwellowskim 1984 czy Alphaville Godarda są nieuniknione, Gilliam pokazuje własną wersję totalitarnej rzeczywistości: rządy monstrualnej biurokracji, wzajemna obserwacja, sieć donosów i nieskończony gąszcz administracyjnych zarządzeń. Wszystko to w dystopijnym świecie opanowanym przez niefunkcjonalną technologię, ludzi zaślepionych wizją lukrowanego szczęścia z kolorowych plakatów, fałszywymi obietnicami wiecznej młodości i nieograniczonej konsumpcji. Scenerie są ciemnym rewersem modernistycznego Metropolis i sterylnych biurowców z Play Time Tatiego – to trzewna wizja wielkiego miasta oplecionego buchającymi parą rurami i jego betonowych slumsów, odsyłająca do klasyki kina noir i cyberpunku spod znaku Łowcy androidów.
BAFTA Film Award 1986 – Best Production Design, Best Special Visual Effects; BFI Awards 1986 – Technical Achievement Award; LAFCA Awards 1985 – Best Director, Best Picture, Best Screenplay; BSFC Award 1986 – Best Supporting Actor
Najpierw rysownik, ilustrator, autor reklamówek, producent. Urodził się w 1940 roku w Medicine Lake, Minnesota, USA. W 1969 w Londynie dołączył do grupy brytyjskich komików, zasłynął pomysłowymi animacjami-wycinankami, wykorzystanymi w filmach Monty Pythona. Sporadycznie występował jako aktor. Monthy Python i święty Graal był dla niego szansą, by po raz pierwszy stanąć za kamerą wraz ze współreżyserem Terry Jonesem, a wkrótce doczekał się samodzielnego debiutu Jabberwocky. Przylgnęła do niego łatka niepoprawnego fantasty i anarchicznego humorysty. Oscylując pomiędzy artystyczną ekstrawagancją i zadziwiającą nieprzewidywalnością, Gilliam konsekwentnie dowodzi oryginalności plastycznej swoich wizji.
W 2009 roku został uhonorowany nagrodą Academy Fellowship, jest laureatem m.in. nagród BAFTA (animacje dla Latającego Cyrku Monthy Pythona), nominacji do Oscara (scenariusz Brazil) czy Złotych Globów krytyki w USA.
1975 Monty Python i Święty Graal / Monty Python and the Holy Grail (co-dir.)
1977 Jabberwocky
1981 Bandyci czasu / Time Bandits
1983 Karmazynowe Ubezpieczenie Ostateczne / The Crimson Permanent Assurance (short)
1985 Brazil
1988 Przygody Barona Munchhausena / The Adventures of Baron Munchhausen
1991 Fisher King / The Fisher King
1995 12 małp / Twelve Monkeys
1998 Las Vegas Parano / Fear and Loathing in Las Vegas
2005 Nieustraszeni bracia Grimm / The Brothers Grimm
2005 Kraina traw / Tideland
2009 Parnassus – człowiek, który oszukał diabła / The Imaginarium of Doctor Parnassus
2010 The Legend of Hallowdega (short)
2011 Świetna rodzina / The Wholly Family (short)
selected animations
1968 Czas na opowieść / Storytime (short)
1968 Animations for We Have Ways of Making You Laugh
1968 Animations for The Marty Feldman Comedy Machine
1968 Świąteczna kartka / The Christmas Card (animation for Do Not Adjust Your Stockings)
1968 Animations for Do Not Adjust Your Set
1969–1974 Animations for TV series Latający Cyrk Monty Pythona / Monty Python’s Flying Circus
1971 Sen o lataniu / The Miracle of Flight (short)
1971 Animations for A teraz coś z zupełnie innej beczki / And Now for Something Completely Different
1979 Animations for Żywot Briana / Monty Python’s Life of Brian
1982 Animations for Monty Python na żywo w Hollywood Bowl / Monty Python Live at Hollywood Bowl
1983 Animations for Sens życia według Monty Pythona / Monty Pythons The Meaning of Life
2006 Animations for Latający Cyrk Monty Pythona – Perełki Monty Pythona: Terry Gilliam / Monty Python’s Flying Circus – Terry Gilliam’s Personal Best