W swoim ostatnim pełnym metrażu Shô Miyake przygląda się codzienności niesłyszącej bokserki, Keiko. Lustruje rutynę jej treningów, pokazuje zawartość dzienników, obserwuje dynamikę jej relacji – z bliskimi, ale i z postpandemiczną rzeczywistością. Boks jest tu raczej na marginesie, nieraz poza kadrem, za to reżyser wyraźnie fascynuje się muzykalnością sportu, jego rytmem i powtarzalnością sesji treningowych, które na 16-milimetrowej taśmie zyskują hipnotyzujący charakter. Skupiając się na obrazie życia lokalnej społeczności, tworzy czuły zapis trywialnych spotkań, wzajemnego mijania się, rytuałów, które determinują dynamikę bliskich więzów. W tle obserwujemy stale zmieniającą się urbanistyczną tkankę Tokio i przysłuchujemy się miejskiemu hałasowi. Osadzając akcję filmu w tych samych lokalizacjach, w których Yasujirô Ozu kręcił Tokijską opowieść (1953) – ale siedem dekad później w czasie pandemii – Miyake zaprasza w nienachalnie nostalgiczną, ale bardzo kojącą podróż. Przez przykurzone faktury, dźwiękowy ambient miasta i pętle trywialnego „tu i teraz”.
Urodzony w 1984 roku w Sapporo na północy Japonii reżyser, dokumentalista i twórca seriali. Jego debiut Playback (2012) był pokazywany w konkursie festiwalu w Locarno, a drugi metraż And Your Birds Can Sing (2018) znalazł się w programie sekcji Forum na Berlinale. Keiko również miała premierę w Berlinie, w pobocznej sekcji konkursowej Encounters. Miyake został wytypowany przez Ryŭsuke Hamaguchiego jako jeden z najciekawszych głosów młodego pokolenia niezależnych filmowców z Japonii.
2012 Playback
2014 The Cockpit (doc.)
2017 Misshi to bannin
2018 Kimi no tori wa utaeru / And Your Bird Can Sing
2019 Wairudo tsuâ / Wild Tour
2020 Klątwa Ju-on: Początek / Ju-on: Origins (TV series)
2022 Keiko / Keiko, me wo sumasete / Small, Slow But Steady