W dobrym towarzystwie czas mija szybko: to już trzeci raz, gdy międzynarodowy konkurs Smart7 rozgości się w programach europejskich festiwali z sieci, którą tworzymy wspólnie z Kino Pavasaris IFF (Litwa), IndieLisboa IFF (Portugalia), Filmadrid (Hiszpania), Transilvania IFF (Rumunia), Reykjavik IFF (Islandia) i Thessaloniki IFF (Grecja).
Konkursowe tournée sekcji rozpocznie się już niedługo u naszych litewskich sąsiadów, a w lipcu komplet filmów trafi do programu 25. MFF BNP Paribas Nowe Horyzonty (17-27 lipca, Wrocław; 17 lipca – 3 sierpnia online). Polskę reprezentują Rzeczy niezbędne Kamili Tarabury.
W swoim festiwalowym niezbędniku warto umieścić karnet, dzięki któremu można najlepiej i najpełniej uczestniczyć w Nowych Horyzontach. Karnety (w tym ze zniżką dla osób posiadających kartę filmową Visa od BNP Paribas) można kupić na naszej stronie.
Konkurs Smart7 daje przestrzeń nowym głosom europejskiego kina, twórczyniom i twórcom sięgającym po bardzo różne konwencje i strategie artystyczne. Łączy je oryginalność środków wyrazu, wrażliwość społeczna, energia młodości, zapał do zmiany oraz niezgoda na świat urządzony według konserwatywnych zasad. Celem sekcji jest zaprezentowanie kina w jego uniwersalności i lokalności jednocześnie – wskazanie na wspólnotę doświadczeń, które odbijają się w kinie, ale i wskazanie na cechy szczególne filmów z Litwy, Hiszpanii, Portugalii, Rumunii, Islandii, Grecji i Polski.
Siedem konkursowych filmów ponownie będzie podróżować z Wilna (już w marcu), przez Lizbonę, Madryt, Kluż-Napokę, Wrocław i Reykjavik, zaś laureat zostanie wyłoniony przez międzynarodowe młode jury (w skład którego wejdzie także przedstawiciel/przedstawicielka z naszego kraju) na kończącym filmową wędrówkę festiwalu w Salonikach. Polskie widzki i widzowie będą mogli zobaczyć wszystkie konkursowe tytuły podczas 25. MFF BNP Paribas Nowe Horyzonty.
Polskim reprezentantem w Konkursie Smart7 został znakomity debiut pełnometrażowy Kamili Tarabury – laureatki Paszportu Polityki i autorki szeregu krótkich metraży, które prezentowaliśmy w ramach Shortlisty podczas Nowych Horyzontów. Rzeczy niezbędne rymują się z istotą wędrownego konkursu: opowiadają o podróży, która umożliwia poznanie i lepsze zrozumienie współczesnych dylematów, ale też związku teraźniejszości z historią.
W filmie Tarabury śledzimy historię dwóch kobiet, które na wspólnej drodze znajdą tytułowe rzeczy niezbędne – do dalszego życia i poradzenia sobie z przeszłością. Ada i Roksana wyruszają w podróż do miasteczka, gdzie dorastały, aby skonfrontować się z demonami z dzieciństwa, które atakowały przy milczącej aprobacie dorosłych.
Obok Rzeczy niezbędnych w programie znalazł się także kolejny film o powrocie do domu:pełen dokumentalnego autentyzmu As Silence Passes By Sandry Romero, który w zeszłym roku miał swoją premierę w San Sebastian. O mentalnej podróży opowiada z kolei islandzki Epilogues w reżyserii Ariego Alexandra Ergisa Magnússona – niemal surrealistyczne doświadczenie, które zabiera publiczność w głąb wspomnień pogrążonego w żałobie mężczyzny. Rumuńskim kandydatem w sekcji zostało Internal Zero Eugena Jebeleanu, w którym sekretarka Cristina porusza się po wyobcowanym i wrogim Bukareszcie, a całość ma dokumentalny sznyt rodem z filmów Radu Jude. Portugalię reprezentuje w zestawie nagrodzone w Locarno i Goteborgu Hanami w reżyserii Denise Fernandes – debiutancka opowieść o dojrzewaniu w centrum wulkanicznej wyspy. W nagrodzonym za najlepszą grę aktorską i reżyserię w Locarno filmie Drowning Dry, Litwin Laurynas Bareiša śledzi losy dwóch sióstr i ich rodzin spędzających wspólnie letni weekend, zaś w Meat Grek Dimitris Nakos zajmuje się niemal mityczną waśnią między sąsiadami – obie opowieści nieuchronnie dążą do tragicznego finału.
Smart7 to wyjątkowy projekt na filmowej mapie świata, a MFF BNP Paribas Nowe Horyzonty jest jedynym festiwalem reprezentującym Polskę w sieci, jednocześnie będąc jej liderem. Na przestrzeni ostatnich dwóch lat odbyły się cztery warsztaty dla profesjonalistów festiwalowych, poruszające kluczowe dla branży tematy: programowanie festiwali i rozbudowa widowni, sponsoring i pozyskiwanie funduszy, zrównoważony rozwój i praktyki ekologiczne oraz promocja i sprzedaż.
Projekt Smart7 jest wspierany przez Creative Europe Media.