W zeszłym tygodniu przedstawiciele dziesięciu międzynarodowych festiwali filmowych zebrali się w Reykjaviku na Islandii, by wziąć udział w drugiej odsłonie warsztatów Smart7. Wydarzenie zostało zainicjowane przez sieć Smart7, której celem jest odpowiedź na aktualne potrzeby i wyzwania stojące przed branżą festiwalową. Wspierane przez program Kreatywna Europa MEDIA, warsztaty koncentrowały się na zrównoważonym rozwoju, rozwoju publiczności i programowaniu festiwalu filmowego.
Pierwszy dzień, poświęcony zrównoważonemu rozwojowi, otworzyła Hrönn Marinósdóttir, dyrektorka MFF w Reykjaviku. Tego dnia omówione zostały najlepsze praktyki budowania zrównoważonych wydarzeń, a uczestniczki i uczestnicy dzielili się wiedzą praktyczną w tym zakresie. Panel był moderowany przez Algirdasa Ramaškę, dyrektora Kino Pavasaris MFF w Wilnie, zaś wystąpienie na temat najważniejszych działań w zakresie ekologii wdrażanych przez Reykjavík IFF oraz Thessaloniki IFF przedstawiła Maria Naltsatziadou, koordynatorka ds. zrównoważonego rozwoju działająca przy obu festiwalach. Swoje prezentacje przygotowali także Guillaume Galop, dyrektor zarządzający Les Arcs i Green Charter Workshops for Film Festivals, Triin Siimer (Pikk), menadżerka liniowa European Capital of Culture Tartu2024 Earth Programme oraz członkowie zespołów festiwalowych z sieci Smart7.
Kolejny dzień poświęcony był strategiom programowania festiwali i rozwoju nowych publiczności. Warsztat i zaprezentowane case studies koordynowali przedstawiciele FILMADRID i IndieLisboa. Dyrektorka artystyczna Nowych Horyzontów Ewa Szabłowska przedstawiła strategie kuratorskie dotyczące rozwoju młodej publiczności. Swoje wystąpienia mieli były dyrektor Berlinale Carlo Chatrian i dyrektorka Viennale Eva Sangiorgi. Podczas paneli dyskutowano wpływ polityki na program festiwali oraz możliwości poszerzenia odbiorców o młodszych widzów i widzki, tworząc przestrzeń na doświadczenia międzypokoleniowe.
Warsztaty zorganizowały wspólnie festiwale Reykjavík IFF i FILMADRID, we współpracy z pozostałymi członkami sieci Smart7.
Chcąc w pełni wykorzystać mocne strony każdego festiwalu z sieci i promować dzielenie się wiedzą, cykl warsztatów rozpoczęło spotkanie na temat promocji i sprzedaży, sponsoringu i pozyskiwania funduszy, zorganizowane we Wrocławiu w 2023 roku przez Nowe Horyzonty, IndieLisboa, Thessaloniki IFF i Transilvania IFF.
Smart7 to sieć siedmiu festiwali filmowych, która łączy podobne wizje z różnych europejskich obszarów kulturowych i geopolitycznych. Jej celem jest nie tylko odpowiedź na bieżące potrzeby, ale także określenie wspólnych trendów dla przyszłego rozwoju branży i kultury festiwalowej. W skład sieci wchodzą: Międzynarodowy Festiwal Filmowy Nowe Horyzonty (Polska), Międzynarodowy Festiwal Filmowy IndieLisboa (Portugalia), Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Salonikach (Grecja), Międzynarodowy Festiwal Filmowy Transilvania (Rumunia), Międzynarodowy Festiwal Filmowy FILMADRID (Hiszpania), Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Reykjaviku (Islandia) i Międzynarodowy Festiwal Filmowy Kino Pavasaris w Wilnie (Litwa).
SMART7 jest współfinansowane przez program Kreatywna Europa MEDIA.