English

Albo przytul, albo zszokuj – Shortlista podczas 23. mBank Nowe Horyzonty

29/06/23
Piękna łąka kwietna, reż. Emi Buchwald.
Sztuka, czyli przyjemność doświadczeń i doświadczanie przyjemności Międzynarodowy Konkurs Nowe Horyzonty: ogrodniczki i ogrodnicy postępu

Mówi się, że młodość ma w sobie dużo beztroski i naiwności, szaleństwa i szczęścia. Gdy sami wracamy pamięcią do własnych młodzieńczych lat myślimy o nich w kategoriach „starych, dobrych czasów”, nawet jeśli wtedy nie wszystko (a w rzeczywistości bardzo niewiele) było usłane różami. W młodych głowach dzieje się zatem o wiele więcej i na poważnie, czego dowodzi tegoroczna selekcja sekcji Shortlista.

Jak pisze Piotr Czerkawski, kurator Shortlisty: „Po raz kolejny okazało się, że obojętnie od czego Polak zaczyna, i tak kończy, opowiadając o śmierci i przemijaniu. Czy oznacza to, że nad salą Kina Nowe Horyzonty powinniśmy umieścić inskrypcję „Porzućcie wszelką nadzieję, którzy tu trafiliście”? Bynajmniej. Twórcy i twórczynie filmów zakwalifikowanych do Shortlisty są zbyt wyrafinowani, by brać widzów na litość i poddawać szantażowi emocjonalnemu. Jeśli decydują się opowiadać o trudnych doświadczeniach i przebytych traumach, robią to dlatego, by pokazać, że cierpienie nie musi być samotne i przynależeć do sfery tabu, a kino idealnie nadaje się na bezpieczną przestrzeń, w której możemy wyrazić zarówno gniew, smutek, jak i pragnienie bliskości”.

Nie (lękajcie) się

W programie znajdziecie zatem filmy o zagubieniu i dezorientacji, jak Brak Pawła Prewenckiego czy Śmierć i śledź Klaudii Prabuckiej; o śmierci w jej fascynującym i obezwładniającym wymiarze, jak Garstka ziemi Izabeli Zubryckiej, 4 psy Macieja Białoruskiego czy Der Atem Florentyny Cieślak. Z odmętów rozważań egzystencjalnych, przeżywanych często samotnie, można jednak wyjść w stronę wspólnoty i napięcia między indywidualizmem a potrzebą przynależności. O tym opowiadają Damian Kocur i Anastasia Solonevych w As It Was, Klaudia Bochniak w Toto czy Pola Włodarczyk w To nie kąpiel.

A że do wszystkiego można podejść z lekkością i swadą udowadniają z kolei Piotr Jasiński we Wszystko w porządku, ziemniaki w żołądku, Katarzyna Iskra i Justyna Pelc w Niedotyku, Michał Toczek w Być kimś i Michał Piotrowski w Lili. Niezależnie od obranej taktyki i kondycji bohaterów polskie krótkie metraże mają się świetnie: wspomniane As It Was oraz Krokodyl Dawida Bodzaka zostały premierowo pokazane na festiwalu w Cannes.

„Wybrana przez twórców i twórczynie tonacja nie jest zresztą aż tak istotna. Liczy się jednakowa w każdym przypadku szczerość intencji, gotowość do spotkania z widzem i zapewnienia go, że może liczyć na wsparcie zarówno wtedy, gdy będzie potrzebował przytulenia, jak i terapii szokowej” – podsumowuje Piotr Czerkawski.

Przeczytaj tekst kuratorski

Suplementy, czyli nagroda i debata

Przypominamy, że każdy film z Shortlisty, zrealizowany przez twórczynię lub twórcę, który nie ukończył 30 lat, bierze udział w konkursie o nagrodę im. Zuzanny Jagody Kolskiej. Najlepszy film wybierze Jury, w skład którego wejdą Prezes Zarządu Fundacji imienia Zuzanny Jagody Kolskiej (współfundator nagrody) oraz Członkinie i Członkowie Stowarzyszenia Nowe Horyzonty. Celem Nagrody jest zachęcenie do opowiadania świata językiem własnej wrażliwości, wytrwania na niepewnej, artystycznej drodze rozwoju.

Dla fanów i fanek krótkich metraży, ale też dla tych jeszcze nieprzekonanych do tej formy kina, odbędzie się w tym roku wyjątkowe wydarzenie: debata Komu potrzebne są shorty?, w której udział wezmą Damian Kocur, Katarzyna Iskra, Jakub Prysak, Marta Gmosińska, Beata Pacak i Maciej Kowalczyk, a poprowadzi Piotr Czerkawski. Zadane w tytule prowokacyjne pytanie będzie punktem wyjścia do rozmowy na temat statusu krótkiego metrażu w branży filmowej – od produkcji zaczynając, a na dystrybucji kończąc.

Partnerem sekcji Shortlista jest Pełna Sala. Na łamach medium można już przeczytać wywiad z kuratorem Shortlisty, Piotrem Czerkawskim.

Czytaj wywiad

Lista filmów

Zestaw 1

  • Piękna łąka kwietna, reż. Emi Buchwald
  • Filipka, reż. Dawid Nickel
  • As It Was, reż. Anastasia Solonevych & Damian Kocur
  • 4 psy, reż. Maciej Białoruski
  • Śmierć i śledź, reż. Klaudia Prabucka

Zestaw 2

  • Brak, reż. Paweł Prewencki
  • Garstka ziemi, reż. Izabela Zubrycka
  • Pisać, reż. Agnieszka Korytkowska & Anna Hatłas
  • Krokodyl, reż. Dawid Bodzak
  • Der Atem, reż. Florentyna Cieślak
  • Niedotyk, reż. Katarzyna Iskra, Justyna Pelc

Zestaw 3

  • Alkibiades, reż. Robert Kwilman
  • Wszystko w porządku, ziemniaki w żołądku, reż. Piotr Jasiński
  • Być kimś, reż. Michał Toczek
  • To nie kąpiel, reż. Pola Włodarczyk
  • Toto, reż. Klaudia Bochniak

Zestaw 4

  • Stwór, reż. Damian Kosowski
  • Świt, reż. Anna Skoczeń
  • Lili, reż. Michał Piotrowski
  • One F*cking Wish, reż. Piotr Jasiński
  • Czekaj na mnie we śnie, reż. Natalia Durszewicz

 

Pełny program 23. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego mBank Nowe Horyzonty ogłosimy 4 lipca, a 6 lipca rozpoczniemy sprzedaż biletów i dostępów do pokazów online. Na część stacjonarną festiwalu zapraszamy od 20 do 30 lipca do Wrocławia, zaś do 6 sierpnia możecie zaprosić festiwal do swoich domów – dzięki edycji online.


czytaj także
News Jakie to ładne. Festiwalowe torby i skarpety już w sprzedaży 30/06/23
Program Wieczór specjalny z serialami Netflix na Nowych Horyzontach 27/06/23
Program Podróż za horyzont, czyli Młode Horyzonty na Nowych Horyzontach 26/06/23
News Znamy program tegorocznej edycji mBank Nowe Horyzonty 4/07/23

Newsletter

OK