Eksperymentalne slow cinema, hybrydowe dokumenty, łamiące konwencje fabuły i filmowe eseje. Kuratorzy sekcji Lost Lost Lost, Agnieszka Szeffel, Mariusz Mikliński i Mariusz Wojas, proponują wrocławskiej publiczności spacer po mało uczęszczanych festiwalowych ścieżkach. Program prezentuje przeoczone odkrycia z kilku ostatnich lat, filmy reżyserów, których twórczość usytuowana jest na obrzeżach kina.
W tym roku Lost Lost Lost pokaże m.in. portugalską odsłonę slow cinema, hipnotyzującą podróż przez obie Ameryki w poszukiwaniu tożsamości, wideo-performance francuskiego mistrza eksperymentu i współczesny w formie, choć złożony z archiwaliów portret ikony jazzu – będzie się działo!
Prezentujemy pierwsze tytuły, które znajdą się w tegorocznym programie sekcji Lost Lost Lost i przypominamy, że trwa sprzedaż karnetów oraz akredytacji dziennikarskich i branżowych na stacjonarną część 23. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego mBank Nowe Horyzonty (20-30 lipca).
Urodzona w Paryżu, mieszkająca w Brazylii Paula Gaitán – niegdyś współpracowniczka Glaubera Rochy – zabiera widzów w epicką, czterogodzinną podróż w czasie i przestrzeni, z jednej strony w duchu realizmu magicznego, z drugiej – antropologicznej obserwacji. Podąża za młodym mężczyzną, poszukującym swoich korzeni w lasach Amazonii. Jednak nagle go porzuca, by śledzić pogrążającą się w odrętwieniu grupę osadników, którzy kolonizowali Amerykę. Mimo kolejnych zwrotów akcji zbłąkane dusze przodków pozostaną już w kadrze. W plejadzie aktorów i naturszczyków, którzy zagrali w filmie, znalazł się m.in. Portugalczyk Carloto Cotta.
Zaskakujący, niejednoznaczny, anarchistyczny! Współczesny portret ikony amerykańskiej sceny jazzowej, Theloniousa Monka (1917-1982), został zbudowany w całości z odnalezionego po latach materiału archiwalnego. Przed występem w paryskiej Salle Pleyel w 1969 roku legendarny pianista i kompozytor wziął udział w programie telewizyjnym Henriego Renauda. Alain Gomis zmontował fragmenty ich rozmowy i obrazy zza kulis w taki sposób, że rozdźwięk pomiędzy artystą, zanurzonym w świecie własnego geniuszu, a obcym mu pod każdym względem otoczeniem wybrzmiewa tu jak nigdy dotąd.
Raul Domingues wraca w rodzinne strony, by przyjrzeć się wykonywanej przez najstarszych członków wiejskiej społeczności pracy na ugorze. Tak jak oni patrzy pod nogi, a w niebo – tylko wtedy, gdy nadciąga burza. Frazy swojego filmowego poematu o portugalskiej prowincji układa ze stwardniałych ludzkich dłoni, kwiatów i końskiej sierści. Agnieszka Szeffel: Czy kino może być tak organiczne, jak grudka tłustej, czarnej ziemi? Może! Mariusz Wojas: Po obejrzeniu takich filmów wraca wiara w kino. Reżyser będzie gościem Nowych Horyzontów.
Francuski mistrz dzieli się swoją obsesją niepokoju w ostatniej części trylogii, na którą składają się też White Epilepsy (13. NH) i Meurtrière. Punkt wyjścia wydaje się ten sam, co w poprzednich odsłonach tego konceptualnego wideo-performance’u – w centrum przedstawienia znajduje się transformujące na naszych oczach ludzkie ciało. Tym razem kobiece, statyczne bądź w ruchu, zupełnie nagie i otwarte, albo zakryte, ubrane w symboliczne gesty. Minimalizm kompozycji zderza się z emocjonalnie gęstym symbolizmem, prowadząc widzów w stronę – nie bójmy się tego słowa – katharsis.
Pełny program sekcji Lost Lost Lost poznamy 4 lipca.
Szczegóły związane z programem sekcji znajdziesz także na profilu fb/ig Bezruchu filmowego.
Partnerem medialnym sekcji Lost Lost Lost jest Pełna Sala.
Część stacjonarna 23. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego mBank Nowe Horyzonty odbędzie się w dniach 20-30 lipca 2023, część online będzie trwać o tydzień dłużej – do 6 sierpnia. Na stacjonarne pokazy zapraszamy do Kina Nowe Horyzonty oraz Dolnośląskiego Centrum Filmowego.