English

Patrzeć przez kino. Nowości w programie 23. Nowych Horyzontów

6/04/23
Dziewczyna mojej dziewczyny, reż. Zaida Carmona
Gorzki pieniądz. Retrospektywa Wang Binga na 23. Nowych Horyzontach Mistrzowskie nowości w programie festiwalu: filmy Canijo, Polak i Petzolda

Żaden festiwal nie może się obyć bez filmów, które komentują nie tylko zmieniającą się nieustannie rzeczywistość, ale też rolę, jaką w jej postrzeganiu odkrywa obiektyw kamery. W programie 23. Nowych Horyzontów znajdą się tytuły, dzięki którym będzie można spojrzeć na świat oczami Érica Rohmera, jak w Dziewczynie mojej dziewczyny Zaidy Carmony, odkryć transformacyjną moc aparatu fotograficznego, jak we Wszystkich kolorach świata pomiędzy czernią a bielą Babatunde Apalowa i odkurzyć stare home videos z bohaterem 100 sezonów Giovanniego Buccheriego.

Trwa sprzedaż karnetów na stacjonarną odsłonę Nowych Horyzontów, która rozpocznie się 20 lipca we Wrocławiu.

Kup karnet

Dwie dekady poszukiwań prawdy

Na poetycką mieszankę dokumentu i fikcji w 100 sezonach (100 Seasons) składa się na intymny filmowy pamiętnik Bucchieriego, nakręcony z użyciem kamery DV (podobnej do tej, która portretowała Paula Mescala w Aftersun). Z materiałów gromadzonych przez ponad dwie dekady, wyłania się niezwykle szczery (auto)portret zmagającego się z kryzysami artysty oraz przejmująca opowieść o wznoszeniu się na nowo – przede wszystkim dzięki sztuce, fantazji i odnalezionej po latach miłości.

Rohmer, czuły swat

Debiutująca w pełnym metrażu Zaida Carmona w Dziewczynie mojej dziewczyny (Girlfriends and Girlfriends) z punkową energią tworzy pogodną opowieść o niuansach życia towarzyskiego i uczuciowego barcelońskich artystek. Z lekkością i wdziękiem tka ją ze skrawków rozmów oraz skradzionych pocałunków, mocno inspirując się twórczością Érica Rohmera. Miłośniczką dzieł francuskiego mistrza jest zresztą bohaterka filmu, Zaida, która po rozstaniu z dziewczyną wraca z Madrytu do Barcelony, gdzie odświeża stare znajomości, ale poznaje też nowe dziewczyny: fascynującą Albę i uroczą piosenkarkę Aroę. Czy pozwolą one jej zapomnieć o złamanym sercu, a może chociaż rozluźnić stosunek do monogamii? Na pewno zapewnią wiele przyjemności, której nie sposób też nie czerpać z filmu.

Aparat, czyli wolność

Wszystkie kolory świata pomiędzy czernią a bielą (All the Colours of the World Are Between Black and White) to nagrodzona Teddy Award na Berlinale, niezwykle sensualna, będąca blisko ciał bohaterów; jak i polityczna opowieść, w której obiektyw aparatu wyzwala zupełnie nowe spojrzenie. Bambino i Bawa przemierzają motocyklem ulice Lagos w poszukiwaniu nieoczywistych obrazów miasta, które można zapisać w pamięci kamery. Czasem w kadrze znajdzie się sam Bambino i odkryje, że przez soczewkę aparatu Bawy przedostaje się nie tylko ciekawość świata, ale też intymność i czułe spojrzenie na mężczyznę. Czy w homofobicznej Nigerii zawiązujące się uczucie może wydostać się poza bezpieczne schronienie, jakie daje sztuka?

 

Część stacjonarna 23. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Nowe Horyzonty odbędzie się w dniach 20-30 lipca 2023, część online będzie trwać o tydzień dłużej – do 6 sierpnia. Na stacjonarne pokazy zapraszamy do Kina Nowe Horyzonty oraz Dolnośląskiego Centrum Filmowego. Trwa sprzedaż karnetów na wydarzenie. Sprzedaż akredytacji dziennikarskich i branżowych rozpocznie się 9 maja.


czytaj także
Nowe Horyzonty VOD No to płyniemy: „W trójkącie” już na NH VOD 7/04/23
Program Z Cannes do Wrocławia: „Club Zero” Jessiki Hausner w programie NH 13/04/23
News Zgłoś film, obejrzyj film, czyli co nowego w Nowych Horyzontach 28/03/23
Program Zwycięzcy Sundance w programie 23. Nowych Horyzontów 18/04/23

Newsletter

OK