Przewidywanie przyszłości jest zadaniem wyjątkowo ryzykownym, jednak już dziś możemy założyć, że o jej kształcie coraz mocniej decydować będą Chiny. Dlatego w tym roku kierujemy spojrzenie w tamtą stronę, a na przewodnika po kraju wybraliśmy Wang Binga – reżysera, który od lat obserwuje i dokumentuje zmiany zachodzące wewnątrz Chin, rezonujące również w Polsce.
Bing, obok Satyajita Raya i Alice Diop, będzie bohaterem kolejnej retrospektywy podczas 23. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Nowe Horyzonty (20-30 lipca, do 6 sierpnia online).
W trakcie 23. Nowych Horyzontów zaprezentujemy siedem filmów reżysera, w tym monumentalne dzieło-instalację 15 godzin (czas trwania filmu jest zawarty w tytule), w którym zarejestrował wnętrze szwalni w Shenyang na północnym wschodzie Chin, czyniąc widzialnym to, co zakulisowe: prawdziwą cenę naszej własnej konsumpcji.
Wang Bing to 56-letni niezależny twórca, reżyser, fotograf i artysta wizualny, twórca monumentalnych dokumentalnych esejów i intymnych portretów zbiorowości. Kolekcjoner kolektywnych doświadczeń, niezmordowany badacz historii, kronikarz życia codziennego, twórca szczegółowych map peryferii. Zdobywca Złotego Leoparda na festiwalu w Locarno (Pani Fang, 2017), twórca filmów prezentowanych w Cannes, Rotterdamie i Wenecji, ale także artysta obecny na najważniejszych prezentacjach sztuki nowoczesnej (m.in. documenta 14) i w czołowych galeriach (solowe wystawy m.in. w Museo Reina Sofia, Magician Space czy Centre Pompidou).
Bohater tegorocznej retrospektywy najpełniej uchwycił moment przemiany, nadejścia gospodarki rynkowej, z jej nowym, agresywnym modelem pracy i kultem pieniądza. Okiem kamery obserwował schyłek wielkich państwowych przedsiębiorstw, rozpad skupionych wokół nich robotniczych wspólnot i w końcu tożsamości, której kształt formowała socjalistyczna gospodarka i przypisany jej system wartości (świadkami analogicznych przemian byliśmy w Polsce w latach 90.). Latami obserwował także wielkie migracje, wędrówki ludów z prowincji do miast i ich dramatyczne konsekwencje. Okiem kamery próbował uchwycić również kruchość, fragmentaryczność i niejasny status chińskiej pamięci.
Jak zaznacza Małgorzata Sadowska, kuratorka retrospektywy: „Przeszłość nie należy tylko do historii, determinuje bowiem przyszłość: dramatyczne, a nieraz i traumatyczne doświadczenia, w których Wang Bing łączy indywidualną i zbiorową perspektywę, odkładają się w kolejnych pokoleniach, tworzą – chwiejne lub trwałe – fundamenty pod nowe relacje (lub sankcjonują ich brak). Migrujące za bohaterami kino niepostrzeżenie tworzy wzór: nierówny ścieg na tkaninie codzienności. Materia współczesnego świata skazana jest na tymczasowość, pospiesznie zszyta rozłazi się w palcach. Czyżby tak wyglądał scenariusz naszej przyszłości? Dramatyczne zmiany generujące wielki ruch i wędrującą z nim nietrwałość?”.
Część stacjonarna 23. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Nowe Horyzonty odbędzie się w dniach 20-30 lipca 2023, część online będzie trwać o tydzień dłużej – do 6 sierpnia. Na stacjonarne pokazy zapraszamy do Kina Nowe Horyzonty oraz Dolnośląskiego Centrum Filmowego. Trwa sprzedaż karnetów na wydarzenie. Sprzedaż akredytacji dziennikarskich i branżowych rozpocznie się 9 maja.