Druga pełnometrażowa fabuła Rubena Östlunda przywołuje skojarzenie z początkami kariery Michaela Haneke - Mimowolnie, tak jak choćby 71 fragmentów austriackiego mistrza, składa się z odseparowanych od siebie scen. Kamera, bez względu na to, co obserwuje, pozostaje statyczna, co wywołuje to samo uczucie chłodu i podskórnego okrucieństwa. Mimo dystansu, film Östlunda ani przez chwilę nie ociera się o nudę. Dwie nastolatki pozują przed aparatem na seks-diwy i upijają się do nieprzytomności, kierowca zatrzymuje wycieczkowy autobus w środku trasy i zaklina się, że nie ruszy, dopóki sprawca drobnego wandalizmu w łazience nie przyzna się przed wszystkimi do winy, nauczycielka, która wzięła w obronę jednego z uczniów, nie radzi sobie z ostracyzmem ze strony środowiska. W Gitarrmongot zajmowałem się ludźmi, którzy mieli gdzieś, co myślą o nich inni. W Mimowolnie przyglądam się tym, którzy do opinii innych przywiązują zbyt dużą wagę i są sterroryzowani przez ryzyko utraty twarzy - mówi Östlund. Ucieka się przy tym do "obiektywnego" spojrzenia kamery przemysłowej, a widz z perwersyjnej pozycji podglądacza widzi ten, chwilami szokujący, spektakl. I staje się jego częścią.
Darek Arest
Ruben Östlund
Urodził się w 1974 r. w Styrsö. Karierę reżysera zaczynał od realizacji pozbawionych scenariusza filmów narciarskich. W 1998 r. rozpoczął studia na uniwersytecie w Göteborgu na wydziale filmu. W 2002 r. założył z kolegą ze studiów - Erikiem Hemmendorffem - firmę produkcyjną Plattform Production. W 2004 r. nakręcił swój pierwszy film fabularny Gitarrmongot, za który w roku 2005 otrzymał nagrodę FIPRESCI na festiwalu w Moskwie. Miłośnik kina Roya Anderssona. Mimowolnie to jego drugi film fabularny.
Filmografia:
2001 Låt dom andra sköta kärleken (dok.)
2002 Familj igen / Family Again (dok.)
2004 Gitarrmongot / Guitar Mongoloid
2005 Scen nr: 6882 ur mitt liv (kr.m.)
2008 Mimowolnie / De ofrivilliga / Involuntary